Sjamanisme og rusmidler hører ikke sammen!

Publisert 22.oktober 2015. Oppdatert og utvidet den 26. oktober 2015

Hensikten med denne artikkelen er å forklare mitt syn på sjamanisme og rusmidler, hvorfor det er meningsløst å benytte noen form for rusmidler for å utføre sjamanistisk arbeid i Norge, hvorfor slikt misbruk kan ha katastrofale følger og for å gi en klar advarsel til alle som søker etter å lære mer om sjamanisme om å holde seg langt unna rusmidler og sjamaner som benytter rusmidler.

Tekst: Pål-Esben Wanvig, journalist, sivilingeniør og Gradmaster av White Feather Shamanic School® Pål-Esben har mer enn 10.000 formelle utdanningstimer og mer enn 10.000 erfaringstimer med studenter og klienter innen sjamanisme og integrativ medisin. Han er utdannet hos Walter Lübeck institute i Tyskland. Walter Lübeck er en av de mest anerkjente sjamaner og spirituelle lærere i Europa og har skrevet mer enn 20 bøker utgitt på 20 språk der flere av dem er internasjonale bestselgere. Walter Lübeck underviser studenter på alle kontinenter og blir ofte invitert som ekspert på kongresser, i TV og i radio. Tittelen “Grandmaster” beskriver i White Feather Shamanic School® en kompetansegrad som kan sammenlignes med “the Elders” eller “de Eldre” i andre sjaman tradisjoner. Som Grandmaster kan man videreføre alle aspekter av vår tradisjon til andre. 

Det finnes tusenvis om ikke titusenvis av ulike sjamanistiske tradisjoner i verden. Hver kultur og stort sett enhver sosial gruppering har sin måte å formidle visdom og helbredelse fra naturen til mennesker. Flere av disse sjamanistiske tradisjonene benytter rusmidler som ofte er kulturelt betinget.

Min ekspertkunnskap ligger i min egen sjamanistiske familietradisjon som er White Feather Shamanic School® hvor vi tar sterk avstand fra all bruk av rusmidler. Mitt råd til alle er å styre langt unna sjamaner og sjaman lærer som benytter rusmidler for sitt arbeid i Norge. Det finnes nok dyktige sjamaner å velge mellom som tar avstand fra å benytte rusmidler.

I denne artikkelen forklarer jeg mitt syn på bruk av rusmidler i sjamanismen i Europa og Skandinavia og hvorfor jeg mener bruk av rusmidler ikke har noe som helst å gjøre med sjamanisme i sin sunne form og hvorfor jeg mener bruk av rusmidler er skadelig.

Det er en misforståelse når mennesker og media omtaler sjamanisme og rusmidler som om det er en del av hva alle sjamaner benytter om hvor det kan oppstå et inntrykk av at bruk av psykedeliske og hallusinerende stoffer med LSD lignende virkninger er noe alle sjamaner benytter under betegnelsen ”sjamanmedisin”

Dette er selvfølgelig helt feil siden de fleste sjamaner tar avstand rusmidler siden dette forhindrer en sjaman i å gjøre jobben sin. Mer om dette senere.

 

Rusmidler og helseproblemer

Som med stort sett alt her i verden finnes det mennesker som ønsker å ta snarveier for å oppnå resultatene de ønsker seg. Vi finner mange eksempler på dette i idretten. De som ønsker å bygge en større muskelmasse har to valg for å nå målet:

  1. benytte gode treningsmetoder for å øke muskelmassen på en naturlig måte som ofte tar lengere tid enn det andre valget.
  2. benytte f.eks. anabole steroider (doping) for å ta snarveien til målet.

Som vi alle vet har slike snarveier ofte store fysiske og psykiske konsekvenser. Ja, man oppnår større muskelmasse på rekordtid, men må ofte lide under konsekvensene etter misbruket i mange år.

På samme måte fungerer det også i sjamanismen. Enkelte ønsker seg raske resultater og tyr til hallusinerende rusmidler som for eksempel iboga (ibogain), ayahuasca, salvia, fluesopp, meskaline, peyote, LSD, ecstasy, PCP og andre psykedeliske narkotiske stoffer for å endre sin bevissthetstilstand for å kunne gjøre sjamanistisk arbeid samt få opplevelser de håper og tror er sjamanistiske.

 

Rusmidler er kun nødvendig når den sjamanistiske treningen er for dårlig

Når sjaman opplæringen er mangelfull kan man ha behov for å benytte hallusinerende stoffer for å skifte bevissthetstilstand (gå inn i en sjamanistisk transetilstand) som er en forutsetning for å kunne reise til den sjamanistiske over- og underverdenen, gjøre soulhunting, visionquest og annet sjamanistisk arbeid.

En godt trenet sjaman har aldri behov for å benytte rusmidler for å oppnå en slik transetilstand! Dette kan enkelt gjøres med ulike typer ritualer,  tromming, rasler, dans, sang, osv.

F.eks. i White Feather Shamanic School® tar det en begynner 10-15 sekunder å skifte sin bevissthetstilstand fra sin hverdagsbevissthet til en tilstand som kan benyttes til å reise til f.eks. den sjamanistiske underverdenen. Dette betyr at studentene kan benytte sitt sjamanistiske håndverk uansett hvor og i hvilken situasjon de befinner seg: I skogen, på kontoret, under et møte på jobben, hjemme, på flyreise osv. Ved å lære sjamanisme får man tilgang til en magisk verden og ressurser som sjamanen kan benytte for å skape et bedre liv, løse problemer og legge til rette for sunne og konstruktive prosesser for seg selv, sin familie, sine venner, sin bedrift, sine klienter osv.

Man kan finne ut kvaliteten til opplæringen i en sjamanistisk tradisjon ved å se på de konkrete og objektivt målbare resultatene til sjamanene som blir utdannet i tradisjonen. I mine sjaman utdannelser har jeg mennesker fra alle samfunnslag: F.eks. studenter, leger, sykepleiere, bedriftsledere, lærer, ingeniører og fysioterapeuter. Det som kjennetegner alle er at de får eksepsjonelle resultater med det de lærer som sjamaner både privet og i jobben sin (du finner noen av tilbakemeldingene ved å klikke her).

 

Hvordan kan en sjaman uføre sitt arbeide i en rustilstand?

Det er vanskelig å utføre sjamanisme i en rustilstand. Når en sjaman utfører sitt arbeide i f.eks. den sjamanistiske underverdenen trenger sjamanen å ha sin fulle konsentrasjon og fokus som er en forutsetning for bla. å kunne kommunisere med vesenene som hjelper sjamanen i disse verdenen. Dette er veldig vanskelig etter å ha benyttet et rusmiddel med LSD lignende virkning som gir hallusinasjoner!

En sjaman trenger en sunn kropp og et sundt sinn for å kunne utføre sitt arbeide. Med rusmidler er ikke dette mulig.

 

Rusmisbruk med sjaman alibi

Enkelte i Europa og Norge benytter rusmidler under dekknavnet ”sjamanmedisin” som jo kommer fra naturen er naturlig og ufarlig. Vel, det finnes mange ting fra naturen som er skadelig for oss mennesker som f.eks. plutonium, cyanid, arsenikk og narkotiske stoffer som opiater og hallusinerende/psykedeliske stoffer som Ayahuasca, ibogain og peyote. Det at enkelte sjaman tradisjoner i Sør-Amerika benytter rusmidler som f.eks. Ayahuasca for å gå inn i transetilstand betyr da ikke det samme som om at dette er noen sunn form for sjamanisme!

 

Benyttelse av psykedeliske rusmidler er skadelig og ulovlig!

Jeg har hatt flere som har oppsøkt meg etter å ha vært på Ayahuasca camp i Sør-Amerika med katastrofale følger for både psykisk og fysisk helsetilstand. Flere av den har fått livet sitt ødelagt. Problemet er at slike reiser blir markedsført som ”spirituelle sjaman reiser”.

Jeg finner det lite sjamanistisk eller spirituelt å rulle rundt på gulvet og spy dagen lang i en psykotisk tilstand.

Alle rusmidler som gir virkelighetsflukt har i min forståelse ingenting å gjøre med sjamaner som lever ut sjamanismen i sin sunne form.

I tillegg er bruk av de fleste rusmidlene nevnt i denne artikkelen ulovlige i Norge der mange av innholdstoffene står på narkotikalisten.

 

Finnes det unntak?

Som med alt finnes det unntak. F.eks. en indianerstamme i Sør Amerika har et årlig ritual for visjonssøking/manndomsprøve hvor stammen først vander flere hundre kilometer mens de spiser en spesiell diett før de inntar en minimal dose med et hallusinerende middel fra Peyote kaktusen før de deretter begir seg på den lange hjemturen. Men dette kan ikke sammenlignes med hvordan disse rusmidlene blir benyttet i Europa og Norge!

Noen av stoffene jeg har nevnt ovenfor kan kanskje benyttes som et alternativ for kjemisk fremstilte legemidler (f.eks. ibogain som en erstatning for metadon). Om slike stoffer skal benyttes så er det kun leger som kan utføre slike behandlinger og ikke sjamaner!

Mine sjaman utdannelser er ikke åpen for rusmisbrukere som f.eks. alkoholikere og narkomane. Disse menneskene trenger hjelp fra spesialutdannede medisinere og psykologer og ikke fra en sjaman!

 

[mk_blockquote style=”line-style” text_size=”16″ align=”left” width=”1/1″ el_position=”first last”]En Sjaman (”Den som vet” oversatt fra et spåk i Sibir) er en som hjelper mennesker med å forstå og respektere naturen rundt og på innsiden av dem selv. En sjamans oppgave er å skape harmoni mellom mennesker og lysvesen (kraftdyr, o.l) gjennom å være en formidler mellom den materielle og den spirituelle verden. Sjamanen lærer mennesker å leve i følge sin spirituelle arv. I sjamanens verden lever alt; steinene, trærne, elver, hav og alt som er skapt av skaperkraften.[/mk_blockquote]

 

 

Styr unna sjamaner som benytter rusmidler

Sjamanisme og rusmidler hører ikke sammen! Jeg anbefaler alle til å holde seg langt unna sjamancamper og sjamaner der det benyttes slike rusmidler. Dette har ingenting å gjøre med sjamanisme i sin sunne form! Konsekvensene med å benytte narkotiske stoffer som ibogain, ayahuasca, meskaline, peyote o.l. kan være alvorlig både for den psykiske og fysiske helsen og i verste fall føre til død. 

Slik jeg ser det er disse sjamancampene ikke noe annet enn rus-turisme under påskudd om at man får “spirituelle og sjamanistiske” opplevelser.

Jeg har hatt flere klienter som har kommet hjem fra ayahuasca camper i regnskogen i Amazonas med alvorlige psykologiske og fysiske problemer som det ofte tar lang til å helbrede.

 

De fleste sjamaner tar avstand til bruk av rusmidler!

Jeg har venner fra flere ulike sjamanistiske tradisjoner. Det som kjennetegner alle er at de ikke benytter noen form for rusmidler. Vi gjennomfører ofte vårt sjamanistiske arbeid på forskjellig måter, men vi har alle samme grunnholdning og etikk til vårt håndverk som bla. innebærer at vi omgås hverandre på en respektfull og vennlig måte selv om vi har forskjellige oppfatninger og meninger om ting. (klikk her for å se videoen om de 9 grunnpilarene for å finne den sjamanistiske vei” som forklarer etikken til mine sjaman venner fra ulike tradisjoner og min sjamanistiske familie tradisjon White Feather Shamanic School®).

 

 

Norske myndigheter sier JA til LSD stoffet ibogain og NEI til C-vitamin!

Det er vanskelig å forstå hvorfor Norske myndigheter ikke setter foten ned mot bruk av farlige narkotiske stoffer som ibogan (som kan fås på resept siden det ikke er klassifisert som narkotika). Det er jo fascinerende at myndighetene nå forbyr harmløse kosttilskudd og C-vitamin med høyere dosering enn noen få milligram samtidig som de tillater bruk av f.eks. ibogan.

Det er på tide at Norske myndigheter setter søkelys på og regulerer narkotiske stoffer som blir benyttet av sjamaner under påskudd om at dette er “sjamanistisk medisin” for “helbredelse og utvikling”. Dette bør gjøres ulovlig i Norge som det allerede er i Sverige og Danmark!

 

Gratis videoseminar om sjamanisme

Om du ønsker å vite hva sjamanisme er fra mitt synspunkt samt få oppklaring av mange av misforståelsene rundt sjamanisme kan du se mitt gratis online video seminar “Sjamanisme, ritualer og runemagi – Mystikk mellom ulike verdener” ved å klikke her 

 

Hva mener du om dette temaet? Legg igjen din kommentar med din holdning til sjamanisme og rusmidler nederst på siden.

 

Siden jeg la ut artikkelen har jeg fått flere innspill og kommentarer. Her er et par av dem som klargjør evt. misforståelser som kan ha blitt skapt ved å lese artikkelen siden den ikke var ment for å dekke alle temaene rundt sjamanisme, rusmidler og plantemedisin:

Svar på tilbakemeldingen fra David Klopp (se hans kommentar i kommentarfeltet under for å se hele dialogen mellom meg og David):

“Hei David og takk for ditt innspill til temaet rusmidler og sjamanisme!

Først vil jeg avklare en misforståelse: I artikkelen ovenfor kaller jeg ikke sjamaner som misbruker rusmidler for narkomane. Når det gjelder min min tittel som Grandmaster i White Feather Shamanic School® så er dette en kompetansegrad i vår tradisjon som kan sammenlignes med “the Elders” eller “de Eldre” i andre sjaman tradisjoner. Som Grandmaster kan man videreføre alle aspekter av vår tradisjon til andre. Tittelen sier ingenting om meg som menneske, den sier kun noe om min kompetanse i min sjaman tradisjon.

Denne artikkelen setter fokus mot bruk av rusmidler av sjamaner i NORGE og EUROPA og jeg diskuterer ikke de positive resultatene en innfødt sjaman i f.eks. Amazonas med mange tiårs erfaring i korrekt dosering og bruk av f.eks. Ayahuascha kan oppnå. Dokumentasjon og erfaring viser at dette selvfølgelig er tilfellet, med det er milevis forskjell mellom en innfødt sjaman som har vokst opp med dette og vet nøyaktig hvordan disse midlene skal benyttes og mennesker som bringer dette til Norge UTEN denne massive opplæringen og erfaringen!

Jeg kjenner flere som har oppsøkt disse meget erfarne og dyktige sjamanene og observert flotte resultater. Men alle forstår forskjellen mellom hva som foregår der og hva som foregår i Norge og andre Europeiske land i forhold til bruk av disse rusmidlene.

Problemet er at disse rusmidlene blir popularisert, ufarliggjort og romantisert i f.eks. Norge med argumenter som ”dette har jo urbefolkningen gjort i hundrevis av år”, og/eller: “dessuten har de brukt naturlige midler som hasj, sopp, el.l. og det er jo ikke skadelig, som de syntetiske” eller ”dette er jo plantemedisin fra naturen”. Hva man ikke tar med er at urbefolkningen har dette som en del av sin kultur og at sjamanene der er opplært med korrekt omgang med disse stoffene i årtier.

En av de meste kjente sjamanene her i Tyskland, Wolf Dieter Storl, har skrevet en mengde bøker om plantemedisin etter å ha levd mer enn 20 år sammen med sjamanene i Amazonas og andre steder. Han er en autoritet rundt dette temaet i Europa og han sier klart og tydelig: ”Sjamaner som benytter plantemedisin med rusende effekt f.eks. planter med LSD virkende effekt hos innfødte i f.eks. Amazonas, kan oppnå fantastiske resultater med disse midlene på bakgrunn av sin intensive erfaring og opplæring i årtier. Dette har imidlertid lite å gjøre med hvordan denne form for plantemedisin blir misbrukt i Europa uten denne bakgrunnen og kunnskapen.”

Jeg anbefaler å lese noen bøker av Wolf Dieter Storl for å få innsikt i hans massive kunnskap og erfaring om sjamanisme og plantemedisin.

Ut ifra det jeg vet om Ailo Gaup har jeg stor respekt for han da jeg har møtt flere av hans studenter som bla. forteller meg at de har flotte verktøy for å gjøre en sjamans arbeide uten bruk av rusmidler.

Er det mulig å respektere sjamaner i NORGE som populariserer og benytter disse rusmidlene på sine klienter og studenter? SELVFØLGELIG IKKE! Hvordan kan man respektere mennesker som utsetter andre mennesker for ting som kan ha alvorlige konsekvenser?

Siden min kone har jobbet mer enn syv år med rus misbrukere har vi tilgang til et stort nettverk av leger, psykologer og terapeuter som jobber med konsekvensene av rusmisbruk både på sykehus, i spesial klinikker og i psykiatriske institusjoner her i Tyskland. Basert på vår egen erfaring med klienter som har vært utsatt for denne type rusmisbruk og den massive enigheten fra ALLE terapeutene vi kjenner når det gjelder bruk av disse medikamentene er det kun en konklusjon: Hvorfor utsette seg og andre for dette når konsekvensene kan være så alvorlig og når det finnes sunne alternativer til rusmidlene som absolutt ikke har negative konsekvenser?

Da slike rusmidler er forbudt av Norsk lov sier det selg selv at en seriøs sjaman med respekt for seg selv, sine klienter og studenter tar avstand til dette. Hvordan ellers er det mulig å popularisere sjamanismen slik at mennesker uten esoterisk bakgrunn skal kunne finne interesse for sjamanismen og ta del av den fantastiske kunnskapen, visdommen, ressursene og metodene som kan forandre livet på så mange måter til det positive?

Jeg har studenter i mine sjamanutdanninger som har bakgrunn som alt fra leger, psykologer, jordmødre, sykepleiere, fysioterapeuter, ingeniører og lærere til studenter og pensjonister som benytter det de lærer for å skape et bedre liv for seg og sin familie og i forbindelse med jobben sin. De fleste har eksepsjonelle resultater på hva sjamanistisk magi utført fra hjertet kan gjøre og ingen av disse ville noen gang ha berørt sjamanismen uten å vite at det er et rusfritt miljø.”

 

Hva mener du om dette temaet? Legg igjen din kommentar med din holdning til  sjamanisme og rusmidler nederst på siden.

 

Svar på tilbakemeldingen fra Dag-Are (se hans kommentar i kommentarfeltet under for å se hele dialogen mellom meg og Dag-Are):

“Hei Dag-Are og takk for din kommentar. Jeg har dessverre alt for mye erfaring med konsekvensene ved bruk av psykedeliske stoffer som LSD og DMT. Siden min kone har jobbet mer enn syv år med rus misbrukere har vi tilgang til et stort nettverk av leger, psykologer og terapeuter som jobber med konsekvensene av rusmisbruk både på sykehus, i spesial klinikker og i psykiatriske institusjoner her i Tyskland. Basert på vår egen erfaring med klienter som har vært utsatt for denne type rusmisbruk og den massive konsensen fra ALLE terapeutene vi kjenner når det gjelder bruk av disse medikamentene er det kun en konklusjon: Hvorfor utsette seg for dette når konsekvensene kan være så alvorlig og når det finnes alternativer som absolutt ikke har negative konsekvenser?

Men i artikkelen min handler det heller ikke om dette temaet siden jeg belyser sjamanisme i NORGE og EUROPA og den unødvendige omgangen med psykedeliske stoffer som jeg mener er fullstendig unødvendig og kan være særdeles skadelig både fysisk og psykisk. Dette baserer seg ikke på noe jeg har kanalisert eller drømt, dette baserer seg på harde fakta og massiv erfaring med kosekvensene fra våre klienter og det profesjonelle nettverket vi har tilgang til her i Tyskland (og det samme gjelder for alle psykologer og rus spesialister jeg kjenner i Norge).

Denne artikkelen var ment for å ta en klar offentlig stilling til temaet slik at alle som har med meg å gjøre både profesjonelt og privat samt mine studenter og deres nettverk vet hvor vi står. Da det finnes en del romantisering av bruk av disse stoffene i sjaman miljøet som “”dette har jo urbefolkningen gjort i hundrevis av år”, og/eller: “dessuten har de brukt naturlige midler som hasj, sopp, el.l. og det er jo ikke skadelig, som de syntetiske” osv. finner jeg det på sin plass å skille klinten fra veten når det kommer til bruk av rusmidler i sjamanismen.”

 

Hva mener du om dette temaet? Legg igjen din kommentar med din holdning til sjamanisme og rusmidler nederst på siden.

 

Svar på tilbakemeldingen fra Trond K (se hans kommentar i kommentarfeltet under for å se hele dialogen mellom meg og Trond):

“Hei Trond og takk for din tilbakemelding! Man finner bestandig mennesker som ønsker å legalisere og ufarliggjøre rusmidler som f.eks. cannabis. Men snakker man med nok spesialister innen rus terapi (se svaret mitt på kommentaren ovenfor) forstår man fort at bruk av cannabis kan ha store negative konsekvenser for et menneske. Jeg kjenner flere som etter de stoppet med misbruket fikk tilbake sin konsentrasjonsevne, hjernetåken forsvant, evnen til å lære nye ting kom tilbake, aggressiviteten forsvant, at de plutselig kunne kommunisere med andre mennesker på en normal måte osv, osv, osv.

Det finnes INGEN grunn til å dope seg ned med opiater som cannabis unntatt f.eks. ved smertelindring i skole medisinen som er styrt av en kvalifisert LEGE!”

 

Svar på tilbakemeldingen fra Jonas (se hans kommentar i kommentarfeltet under for å se hele dialogen mellom meg og Jonas):

“Hei Jonas og takk for ditt innspill til diskusjonen! Hva jeg setter pris på er at vi kan diskutere våre ulike syn på saken som voksne mennesker som er i stand til å skille sak fra person.

For det første handler det IKKE i min artikkel om plantemedisin generelt, men om en LITEN NISJE (noen få promille) av disse som har psykedeliske/hallusinerende effekt. Jeg er derimot meget positiv til bruk av plantemedisin generelt for helbredelse. Mer om dette senere.

Min argumentasjon går på at disse midlene (hallusinogener og andre rus stoffer) er fullstendig unødvendige og meningsløse for en sjaman i Norge for å kunne skifte bevissthetstilstand/gå inn i en transe for å reise til f.eks. den sjamanistiske under- eller over verdenen.

Det å benytte psykedeliske/hallusinerende midler har ingenting å gjøre med en sjaman som arbeider i Norge fordi:
A) mange av innholdsstoffene er ulovlige i følge Norsk lov
B) at alle hallusinerende midler som blir benyttet for sjamanistiske reiser i f.eks. over- og underverdenen virker mot sin hensikt da de bringer sjamanen vekk fra å være tilstede her og nå med alle sine sanser (som er absolutt nødvendig for å kunne gjøre denne type arbeid) og inn i sin egen underbevissthets hallusinerende fantasiverden. Dette har absolutt ingenting å gjøre med sjamanistiske reiser, bevissthetsutvidelse eller spirituelle opplevelser.
C) at konsekvensene med feil bruk at hallusinogener og andre rus stoffer kan ha alvorlige konsekvenser.

Siden min kone har jobbet mer enn syv år med rus misbrukere har vi tilgang til et stort nettverk av leger, psykologer og terapeuter som jobber med konsekvensene av rusmisbruk både på sykehus, i spesial klinikker og i psykiatriske institusjoner her i Tyskland. Basert på vår egen erfaring med klienter som har vært utsatt for denne type rusmisbruk og den MASSIVE ENIGHETEN FRA ALLE terapeutene vi kjenner når det gjelder bruk av disse stoffene er det kun en konklusjon: Hvorfor utsette seg og andre for dette når konsekvensene kan være så alvorlig og når det finnes sunne alternativer til rusmidlene som absolutt ikke har negative konsekvenser?

Da slike rusmidler er forbudt av Norsk lov sier det selg selv at en seriøs sjaman med respekt for seg selv, sine klienter og studenter tar avstand til dette. Hvordan ellers er det mulig å popularisere sjamanismen slik at mennesker uten esoterisk bakgrunn skal kunne finne interesse for sjamanismen og ta del av den fantastiske kunnskapen, visdommen, ressursene og metodene som kan forandre livet på så mange måter til det positive?

En av de meste kjente sjamanene her i Tyskland, Wolf-Dieter Storl, har skrevet en mengde bøker om plantemedisin etter å ha levd mer enn 20 år sammen med sjamanene i Amazonas og andre steder. Han er en ledende autoritet rundt dette temaet i Europa og han sier klart og tydelig: ”Sjamaner som benytter plantemedisin med rusende effekt som for eksempel planter med LSD virkende effekt hos innfødte i Amazonas, kan oppnå fantastiske resultater med disse midlene på bakgrunn av sin INTENSIVE ERFARING OG OPPLÆRING I ÅRTIER. Dette har imidlertid lite å gjøre med hvordan denne form for plantemedisin blir misbrukt i Europa uten denne bakgrunnen og kunnskapen.”

Jeg anbefaler å lese noen bøker av Wolf-Dieter Storl for å få innsikt i hans omfattende kunnskap og erfaring om sjamanisme og plantemedisin. Han har også en doktorgrad i etnologi som gjør at han kan beskrive de ulike sjamantradisjonene på en meget eksakt måte.

Wolf-Dieter Storl beskriver i sine bøker det fantastiske skattekammeret som finnes i naturen av helbredende urter og planer. Jeg og min kone bruker denne kunnskapen på daglig basis til oss selv og våre klienter med flotte resultater. Som et eksempel brukte jeg for en stund siden karde og noen andre urter i en spesiell sammensetning for å helbrede en akutt tilstand av Borreliose på rekord tid etter et flåttbitt jeg fikk.

Med andre ord kan man benytte medisinplanter fra naturen til mange positive ting. Hva jeg klart og tydelig advarer alle mine lesere om er ikke plantemedisin generelt, men om hallusinerende rus stoffer i sjamanismen i Norge. Her har du helt rett i at jeg ser dette sort/hvitt fordi min oppgave som en seriøs sjaman er først å fremst å sørge for mine studenters, klienter og lesere sin sikkerhet. Jeg vil advare alle om det finnes DEN MINSTE TVIL om sikkerheten ved bruk av et middel uansett om det kommer fra naturen eller ikke.

Basert på den massive erfaringen vi og vårt nettverk av spesialister i Tyskland har og ABSOLUTT ALLE tilbakemeldingene jeg har fått fra rus spesialister (leger og terapeuter) i Norge er det kun en konklusjon: Å holde seg lang unna rus stoffer generelt uansett om de brukes under alibi ”sjamanmedisin” eller ikke.”

 

Hva mener du om dette temaet? Legg igjen din kommentar med din holdning til sjamanisme og rusmidler nederst på siden.

Legg igjen en kommentar (kommentaren godkjennes før den vises): 130 kommentarer

Gry Lina Engebretsen - oktober 22, 2015 Svar

Jeg tar sterk avstand fra bruk av narkotiske stoffer ifm sjamanisme . Takk Pål-Esben for at du belyser det her. Jeg er stolt av å være White Feather Sjaman.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 23, 2015 Svar

    Hei Gry Lina og takk for at du deler din mening!

Jarle Tollefsen - oktober 22, 2015 Svar

Jeg tar sterk avstand fra rusmidler i sin helhet og er veldig stolt over ¨å være White Feather Sjaman. Jeg takker deg Pål-Esben for at du er så tøff å belyser dette området slik at folk der ute virkelig har muligheter å forstå hva sjamanisme er for noe. Jeg er helt enig i at myndighetene nå bør ta seg i sammen og faktisk begynne å innse at ved å blokkere import av f.eks. C-vitamin med høyere doser og de godtar visse narkotiske stoffer på resept er de virkelig på feil vei.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 23, 2015 Svar

    Hei Jarle og takk for at du deler din mening!

Rita M Sund - oktober 22, 2015 Svar

En sjaman har ikke behov for rusmidler i sitt arbeide. Denne skolen, White Feather Shamanic School, er et strålende og soleklart eksempel på det. Hilsen stolt White Feather Sjaman.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 23, 2015 Svar

    Hei Rita og takk for at du deler din mening!

Camilla - oktober 22, 2015 Svar

Både jeg personlig, og Noedhordland Alternative Senter, tar sterk avstand fra alt av rusmidler i kombinasjon med sjamanisme. Jeg er glad Pål-Esben er så tydelig og klar på skolens ståsted knyttet til dette. White Feather Shamanic School er hva det gir seg ut for å være, og jeg kan absolutt bekrefte at sjamanisme og rusmidler ikke hører sammen!

Hilsen white feather sjaman Camilla Holm Osberg (NAS)

    Pål-Esben Wanvig - oktober 23, 2015 Svar

    Hei Camilla og takk for at du deler din mening!

      Camilla Holm Osberg - oktober 26, 2015 Svar

      Det skal stå: “Nordhordland Alternative Senter”, og budskapet er klart og tydelig fra oss: NEI til rusmidler!

Norunn Pedersen - oktober 22, 2015 Svar

Som sjaman, må man ha en klar tankegang og bruke sine kunnskaper for å kunne være i stand til å kartlegge og hjelpe andre. Ved å bruke sunn fornuft, er det lett å forstå at man ikke bør bruke rusmidler for å kunne gi behandling til folk. Hvorfor ikke stole på at vi mennesker er født med de egenskapene vi trenger? Ja, vi foretar f.eks astralreiser til over og underverden ved å gå i en transe. Uten noen form for rusmidler. Jeg er svært fornøyd med å ha tatt min utdanning som sjaman gjennom White Feather Shamanic School.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 23, 2015 Svar

    Hei Norunn og takk for at du deler din mening!

Sissel Erstad Iden - oktober 23, 2015 Svar

Jeg må si at å benytte rusmiddel for å være en shaman er noe jeg tar sterk avstand fra Og jeg er glad for at det finnes personer som Pål-Esben som har kunnskap og lærer i fra seg hvordan man blir en shaman, uten å benytte rusmidler.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 23, 2015 Svar

    Hei Sissel og takk for din tilbakemelding!

Henning Romero - oktober 23, 2015 Svar

Veldig bra artikkel og video. Rus har helt klart ikke noe å gjøre med å hjelpe mennesker. Fint å se at holdningene til rus er så klare. Helt enig 🙂

    Pål-Esben Wanvig - oktober 23, 2015 Svar

    Takk for din tilbakemelding Henning!

Eyrun Odny Thorsteinsson - oktober 23, 2015 Svar

Hei ? kjenner jeg blir stolt og veldig trygg når jeg leser denne flotte og bevisstgjørende artikkelen du har skrevet.
Personlig så vet jeg hvor mye det kan ødlegge et annet liv ved å bruke plante medesin.
Og godt at dette kommer mer tydelig fram i media. Og hva White Feather Sjamanisme er ?

    Pål-Esben Wanvig - oktober 23, 2015 Svar

    Hei Eyrun og tusen takk for at du deler din mening 🙂

Else Karin Hovrud - oktober 23, 2015 Svar

Jeg tar sterk avstand fra bruk av narkotiske stoffer. En sjaman har ikke bruk for dette og kan heller ikke gjøre en god jobb i ruset tilstand. Jeg er stolt av å være White Feather Sjaman og at jeg har en lærer som er så tydelig på dette området.
Takk Pål-Esben 🙂

    Pål-Esben Wanvig - oktober 23, 2015 Svar

    Tusen takk for at du deler din klare mening om dette temaet Else Karin!

Halldis Fagervoll - oktober 23, 2015 Svar

Jeg tar sterk avstand fra rusmiddler i kombinasjon med sjamanistisk arbeid. Takk for en fin video/artikkel som belyser temaet så tydelig. Jeg er stolt av å være en White feather Sjaman.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Halldis og takk for at du deler ditt standpunkt!

Torill - oktober 24, 2015 Svar

Redskapene vi lærer i white Feather shamanic school er fantastiske. Jeg ville ikke gått denne skoleringsveien om rusmidler var del av arbeidet vi gjør, da det er noe jeg tar sterkt avstand fra i mitt sjamanistiske arbeid.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Torill og takk for at du deler din mening!

Olav Åserud - oktober 24, 2015 Svar

For meg er det en selvfølge at all Spirituell Utdanning og arbeid er rusfritt! Jeg er takknemlig for ditt klare standpunkt her Pål-Esben, og jeg gleder meg til å begynne min Sjamanutdannelse med deg som Lærer.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Ja, for meg er dette også en selvfølge. Du har virkelig noe å glede deg til neste år Olav 🙂

Stein Pettersen - oktober 26, 2015 Svar

Merkelig å sende hatmeldinger for å mene slikt. Rus hører ikke hjemme noe sted for en behandler eller utøver. Ville du brukt en lege som bruker stoff, eller er alkoholiker? Selvsagt ikke. Støtter deg 100% i dette, og jeg vet jeg aldri ville benyttet meg av noen utøver/ behandler som er ruspåvirket på noen måte. Å bruke rus er overhodet ikke seriøst.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Stein, ja det er merkelig at folk som kaller seg sjamaner sender hatmeldinger til meg på grunn at jeg tar et klart standpunkt til bruk av rusmidler. Trolig har dette truffet en nerve hos flere. Tusen takk for at du deler din holdning til temaet sjamanisme og rusmidler!

Bente Bergsli - oktober 26, 2015 Svar

Rent,ekte og høyfrekventert åndelig og spirituellt arbeid er rusfritt.Brukes det rus i slikt arbeid er det på et lavt og tungt energiplan jobben blir utført fra. Og det samsvarer da ikke med den nye tids energiarbeid, lysarbeid og den nye jordens energier.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Bente og tusen takk for din støtte til å ta avstand til bruk av rusmidler!

Berit Haugrud - oktober 26, 2015 Svar

For meg er det et veldig viktig at en sjaman er helt rusfri i sitt arbeid. Jeg er helt enig med Pål-Esben i hans standpunkt. Denne utdanningen hadde ikke vært noe for meg om vi måtte benytte rusmidler for å kunne gjøre arbeidet vårt. Jeg er stolt av å være en Withe Feather Sjaman.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Berit og takk for din tilbakemelding. For meg ville det også vært helt uaktuelt å starte noen som helst utdannelse som innebar bruk av rusmidler eller hvor læreren hadde et avslappet forhold til slikt misbruk.

Grethe S. Harestad - oktober 26, 2015 Svar

Jeg ville aldri gå til en sjaman, lege eller noen annen behandler av noe slag som brukte rus i sitt arbeid. Det er da like alvorlig som å kjøre bil i påvirket tilstand, og det er jo ulovlig.
Så det var helt riktig av deg og belyse dette, da du jo er seriøs i ditt arbeid.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Tusen takk for din støtte og klare mening Grethe!

Siv - oktober 26, 2015 Svar

Syns det er helt utrolig at folk kan mene dette er greit! Hvordan kan man gjøre en jobb innen dette feltet når hodet er helt tåkelagt av rusmidler? Noen rusmidler er kjent for å gi hallusinasjoner, men dette er fantasier og har overhode ikke noe med annet å gjøre! Jeg mener at har man et yrke så må man ta ansvar uansett, og det kan man kun med et klart hode. Vennlig hilsen Siv

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Siv og takk for at du deler din klare mening!

Ann Kristin - oktober 26, 2015 Svar

Hei. Jeg vet ikke nok om sjamanisme, men jeg er helsefagarbeider og holder på med etterutdanning i psykisk helsearbeid og rusarbeid. Jeg er helt enig med deg. Disse rusmidlene er å spille russisk rulett med livet. Jeg har sett personer som ikke kommer ut av denne rusen igjen. Jeg hadde heller aldri gått til en sjaman hvis jeg visste han brukte rusmidler. Uansett innen det alternative skal man ikke behøve å bruke dette for å utføre jobben sin. Flott skrevet!

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Ann Kristin og takk for din faglige tilbakemelding om rusmidler. Min kone har også jobbet mer enn syv år med narkomane og alkoholikere og kan skrive under på det du sier!

Liv Kristine - oktober 26, 2015 Svar

Jeg er enig på alle punkt i det du skriver og det som fremkommer fra videoen. Det er helt forkastelig at mennesker ønsker å underkaste seg en sjaman som enten selv er påvirket av et av de nevnte stoffer, eller gir dem til sine “klienter”. Jeg kan dessverre ikke utale meg personlig hvordan dette foregår i andre tradisjoner fra utlandet, men her i Norge bør mennesker fritt ta kontakt med en sjaman, behandler eller lege for den sak skyld, uten å være redd de er påvirket av noe.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Liv Kristine og takk for din klare tilbakemelding!

Anonym - oktober 26, 2015 Svar

Hei Pål-Esben. Har fått med meg at din artikkel og video har laget litt oppstyr. Det er fint for meg at du går åpent ut for forteller at den sjamanisme du står for ikke benytter narkotiske stoffer. Det er nok det jeg også ville valgt å stå for om jeg skal erfare mer om sjamanisme. Særlig etter oppslaget i norske medier var det fint og nyttig med denne avklaringen. Takk for det.

At andre utøvere av sjamanisme er uenig i og/eller har problemer med deler av innholdet av er jo greit. Men det er trist når det meste blir svart/hvitt kommentarer og sågar private hatmeldinger som du beskriver.

Jeg er svært takknemlig for at ditt innlegg og ytterligere lesing har ført til at jeg er blitt mer opplyst om temaet.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei og takk for din tilbakemelding!

Audun Midtgaard - oktober 26, 2015 Svar

Takk for en god artikkel og video som jeg støttet helt og fullt. Sjamanisme og rusmidler hører ikke sammen! Som sykepleier ville jeg aldri akseptere at en lege eller sykepleier trengte rusmiddel for å gjøre jobben sin. Hvorfor skulle jeg akseptere at en sjaman trengte det? Når noen trenger hjelp trenger de et menneske som er våken og skjerpet. Ikke sølv og ruset.
Mvh Audun Midtgaard

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Audun og takk for at du deler din klare holdning til temaet sjamanisme og rusmidler!

Liv Kristine - oktober 26, 2015 Svar

Hei. Jeg er helt enig i det som er skrevet og det som fremkommer i denne videoen og tar selv avstand fra slike stoffer. Jeg synes det er helt utrolig at noen vil underkaste seg en sjaman som er påvirket av et narkotisk stoff, eller som gir det til andre. Jeg er stolt og glad jeg har en utdanning som tar avstand fra slike stoffer. Utdanningen i white Feather shamanic school er helt og holdent rusfri, takk og pris.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Liv Kristine og takk for at du deler din mening!

Anne Marit Erstad - oktober 26, 2015 Svar

Som sykepleier og jordmor i mer en 40 år har jeg sett mer en nok av hva alkohol og rusmisbruk kan føre til. Tidlig i min yrkeskarriere tok jeg et standpunkt til at dette ikke er noe for meg. Jeg vil aldri starte i en utdannelse der læreren ikke har et klart standpunkt til rusmisbruk. Jeg er utrolig stolt over å være en White Feather Sjaman der all bruk av rusmidler ikke hører hjemme. Takk til deg Pål-Esben som legger så stor vekt på hva du står for. Hva White Feather Sjaman skolen står for og hvilke etiske grunnprinsipper du bygger utdannelsen på.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Anne Marit og tusen takk for din tilbakemelding som fagperson!

Petter Nyvoll - oktober 26, 2015 Svar

Hei Pål Esben, Flott att du belyser dette, Så blir det lettere for folk å velge i ett uoversiktelig marked. Det kan forhyåpentligvis også være en motvekt til glorifiseringen av ayahuascha som finnes der ute, Ayahuascha er sikker fint for Sjamaner i Sør Amerika som har det som endel av sin tradisjon, men ser stadige tilfeller hvor det glorifiseres som ett super effektivt og ufarlig alternativ for psykiatrisk behandling. (mennesker med psykiatriske sykdom av forskjellige slag)

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Petter. Ja du har helt rett – det er viktig at de som søker mot sjamanismen har mulighet til å gjøre et klart og bevisst valg om de vil ha noe meg rusmidler å gjøre eller ikke i et uoversiktlig marked.

Toril Guvåg - oktober 26, 2015 Svar

Hei, sjamanisme og narkotika/alkohol rus henger ikke sammen og jeg tar på det sterkeste av stand til rus og behandling og vil ikke bruke en behandler som er påvirket av droger av noe slag.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Toril og takk for at du deler din klare holdning til temaet!

Unnur - oktober 26, 2015 Svar

Hei, denne artikkelen siger alt som trengs å si, jeg er også en av dem som ikke kan skjønne hvordan noen kan si at narkotika/alkohol og andre rusmidler har noe med Sjamanisme å gjøre.
Jeg er en With Feather Shaman og har aldri og vil aldri vare en del av sjamanisme som bruker rusmidler i sin jobb.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 26, 2015 Svar

    Hei Unnur og takk for din tilbakemelding!

Bente - oktober 26, 2015 Svar

Hei Pål -Esben!

Jeg syns det er fint at du setter fokus på et så viktig tema.

Jeg er helt enig med deg angående din artikkel om sjamanisme og rus. De som har sendt hat meldinger til deg er ikke rene sjeler og har ikke kommet så langt i sin åndelige og sjelelige utvikling etter min mening. Jeg ville ikke ha oppsøkt noen som bruker rus i sitt åndelige arbeid.

Ønsker deg en fin dag videre !

Vennlig hilsen
Bente

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Bente og tusen takk for din tilbakemelding!

Vigdis - oktober 26, 2015 Svar

Jeg hadde aldri gått til en behandler som bruker rus.Veldig riktig av deg og belyse dette.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Vigdis og tusen takk for din tilbakemelding!

Alf Holmaas - oktober 26, 2015 Svar

Hei Pål Esben .
Som fysioterapeut av yrke og som holistisk terapeut er det totalt utenkelig å benytte seg av rusmidler når man skal behandle andre mennesker. På samme måte er det totalt utenkelig for meg å oppsøke utdanninger der rusmidler blir brukt eller kan bli brukt. Derfor er jeg glad for å kunne gå i utdanning hos deg Pål Esben og for at du står for en seriøs utdanning helt uten rusmidler. Dessuten er det flott at du kommer med denne artikkelen som belyser dette temaet.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Alf og takk for at du deler din mening. Det ville antageligvis hatt en stor konsekvens for ditt levebrød som fysioterapeut om du ikke hadde en klar holdning til dette temaet.

Camilla Holm Osberg - oktober 26, 2015 Svar

Det er helt utrolig at noen forsvarer bruken av rusmidler, og knytter dette til sjamanisme. En “sjaman” som er avhengig av ytre stimuli i form av rus for å kunne for eksempel skifte bevissthetstilstand vil jeg ikke kalle seriøs. Dette er en person jeg ikke på noen måte hadde stolt på.

Om en lege hadde ruset seg på legemidler ville jeg aldri latt meg behandle av ham/henne, om en akupunktør hadde brukt rusmidler hadde jeg ikke benyttet vedkommende til å stikke nåler i meg, og ei heller hadde jeg stolt på en ruset healer eller sjaman. En person som tar rusmidler bedøver sansene sine med en eller annen substans, noe som er fullstendig unødvendig. Det er også selvfølgelig direkte skadelig for helsen, samt lite tillitsvekkende og svært etisk/moralsk forkastelig i den rollen man har i møtet med folk som behøver hjelp.

Å benytte seg av rusmidler står i sterk kontrast til hva vi snakker om i White Feather Shamanic Shool. Vi har lært hvordan vi kan endre bevissthetstillstand FULLSTENDIG UTEN å tilføre kroppen gift for å kunne klare dette. I tillegg lærer vi hvor viktig det faktisk er å holde sin kropp ren og sunn på alle områder. Vi lærer om viktigheten av vann og om viktigheten av et naturlig og godt kosthold. For å kunne hjelpe andre og for å være autentisk i vårt møte med mennesker som ønsker vår hjelp er dette avgjørende. Jeg ser på alle som er avhengige av rusmidler for å gjøre sjamanistisk arbeid som “tøysesjamaner” med et rusproblem, og er fullstendig enig med min lærer Pål-Esben Wanvig i hans “statement”.

Jeg håper dette bidrar til at flere seriøse sjamaner offentlig tar avstand til bruk av rusmidler i sjamanistisk arbeid.

Vennlig hilsen Camilla Holm Osberg

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Camilla og takk for at du deler ditt klare standpunkt til temaet!

Mariann - oktober 26, 2015 Svar

Har ingen erfaring med sjamanisme, men en ting er sikkert. Jeg ville aldri la meg behandle av en, les terapeut, som bruker rusmidler. Myndighetene? ja, det er ikke alltid en kan forstå hvordan de kloke hodene tenker. Rusmidler er ok og vitaminer ulovlig? Forkastelig.
Hilsen Mariann

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Mariann og takk for at du deler din mening!

Hege Hildrum - oktober 26, 2015 Svar

En av grunnene til at jeg valgte å utdanne meg som Shaman i White Feather tradisjonen er at denne tradisjonen tar sterk avstand fra bruk av rusmidler. Gjennom utdanningen har jeg lært å skifte bevissthetstilstand ved hjelp av en enkel to trygg måte som det tar kort tid å utføre. Så vi har ingen behov for å bruke rusmidler og det synes jeg er flott!

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Hege og takk at du deler din mening!

Dag-Are - oktober 26, 2015 Svar

Det virker ikke som du Pål-Esben har satt deg godt inn i kunnskaper om de ulike rusmidlene. Du bruker ordet narkotika ofte, som minner om en form for en skremselsmetode, og det at stoffene er ulovlige i Norge betyr ikke at selve stoffene er skadelige. Norge er på ingen måte et perfekt rasjonelt land og har fortsatt har mange urasjonelle lover. Flere og flere land forandrer nå gradvis sitt lovverk om ulike substanser som bla. LSD og DMT.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Dag-Are og takk for din kommentar. Jeg har dessverre alt for mye erfaring med konsekvensene ved bruk av psykedeliske stoffer som LSD og DMT. Siden min kone har jobbet mer enn syv år med rus misbrukere har vi tilgang til et stort nettverk av leger, psykologer og terapeuter som jobber med konsekvensene av rusmisbruk både på sykehus, i spesial klinikker og i psykiatriske institusjoner her i Tyskland. Basert på vår egen erfaring med klienter som har vært utsatt for denne type rusmisbruk og den massive konsensen fra ALLE terapeutene vi kjenner når det gjelder bruk av disse medikamentene er det kun en konklusjon: Hvorfor utsette seg for dette når konsekvensene kan være så alvorlig og når det finnes alternativer som absolutt ikke har negative konsekvenser?
    .
    Men i artikkelen min handler det heller ikke om dette temaet siden jeg belyser sjamanisme i NORGE og EUROPA og den unødvendige omgangen med psykedeliske stoffer som jeg mener er fullstendig unødvendig og kan være særdeles skadelig både fysisk og psykisk. Dette baserer seg ikke på noe jeg har kanalisert eller drømt, dette baserer seg på harde fakta og massiv erfaring med kosekvensene fra våre klienter og det profesjonelle nettverket vi har tilgang til her i Tyskland (og det samme gjelder for alle psykologer og rus spesialister jeg kjenner i Norge).
    .
    Denne artikkelen var ment for å ta en klar offentlig stilling til temaet slik at alle som har med meg å gjøre både profesjonelt og privat samt mine studenter og deres nettverk vet hvor vi står. Da det finnes en del romantisering av bruk av disse stoffene i sjaman miljøet som “”dette har jo urbefolkningen gjort i hundrevis av år”, og/eller: “dessuten har de brukt naturlige midler som hasj, sopp, el.l. og det er jo ikke skadelig, som de syntetiske” osv. finner jeg det på sin plass å skille klinten fra veten når det kommer til bruk av rusmidler i sjamanismen.

Ester Ask - oktober 26, 2015 Svar

Jeg respekterer at mange mener drugs/narkotika er negativt. Men hvem eier sannheten om hva som er medisin eller hva som skal defineres som drugs/narkotika? Hvem har sannheten om hva som er riktig? Hvordan kan man uttale seg om noe en ikke har prøvd? Jeg mener mange veier fører til rom. Det viktigste er at vi har respekt for de som har holdt på med plantemedisin i tusen vis av år og ikke se ned på dem fordi om de har en annen tilnærmingsmåte til hva de definerer som medisin, på lik linje som vi må respektere de som velger å se det annerledes eller er redd for det. Redsel baserer seg mange ganger på uvitenhet (fremmedfrykt). Fusk og juksemakere finnes over alt, både hos sjamanene i Amazonas og hos oss såkalt siviliserte, deres motiv er lettjente penger og makt. Hvis vi skal få en balansert og fredelig verden er min filosofi at vi kanskje må respektere og omfavne i kjærlighet det som er annerledes. At alle har en likeverdig plass her på jorden enten vi mener det ene eller det andre. For hvem kan dømme hva som er rett eller hva som er galt? Jeg for min del reagerer når noen mener de har den eneste riktige sannheten. Vi har alle vår vei her på jorden og det må vi omfavne og respektere.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 29, 2015 Svar

    Hei Ester og takk for din tilbakemelding. Din argumentasjon om at man ikke kan uttale seg om det man ikke har prøvd selv er lite holdbar.
    .
    Jeg har omfattende bakgrunn i mitt nettverk av spesialister både Tyskland og Norge som kan gi en SÆRDELES STERK FAGLIG UTTALELSE om dette temaet!
    .
    Siden min kone har jobbet mer enn syv år med rus misbrukere har vi tilgang til et stort nettverk av leger, psykologer og terapeuter som jobber med konsekvensene av rusmisbruk både på sykehus, i spesial klinikker og i psykiatriske institusjoner her i Tyskland. Basert på vår egen erfaring med klienter som har vært utsatt for denne type rusmisbruk og den MASSIVE ENIGHETEN FRA ALLE terapeutene vi kjenner når det gjelder bruk av disse stoffene er det kun en konklusjon: Hvorfor utsette seg og andre for dette når konsekvensene kan være så alvorlig og når det finnes sunne alternativer til rusmidlene som absolutt ikke har negative konsekvenser?
    .
    Da slike rusmidler er forbudt av Norsk lov sier det selg selv at en seriøs sjaman med respekt for seg selv, sine klienter og studenter tar avstand til dette.
    .
    Basert på den massive erfaringen vi og vårt nettverk av spesialister i Tyskland har og ABSOLUTT ALLE tilbakemeldingene jeg har fått fra rus spesialister (leger og terapeuter) i Norge er det kun en konklusjon: Å holde seg lang unna rus stoffer generelt uansett om de brukes under alibi ”sjamanmedisin” eller ikke.
    .
    Det å benytte psykedeliske/hallusinerende midler har ingenting å gjøre med en sjaman som arbeider i Norge fordi:
    A) mange av innholdsstoffene er ulovlige i følge Norsk lov
    B) at alle hallusinerende midler som blir benyttet for sjamanistiske reiser i f.eks. over- og underverdenen virker mot sin hensikt da de bringer sjamanen vekk fra å være tilstede her og nå med alle sine sanser (som er absolutt nødvendig for å kunne gjøre denne type arbeid) og inn i sin egen underbevissthets hallusinerende fantasiverden. Dette har absolutt ingenting å gjøre med sjamanistiske reiser, bevissthetsutvidelse eller spirituelle opplevelser.
    C) at konsekvensene med feil bruk at hallusinogener og andre rus stoffer kan ha alvorlige konsekvenser.
    .
    Når man klargjør for alle hvilke konsekvenser det kan ha å benytte disse typer rusmidler blir det opp til hver enkelt å velge om de vil oppsøke en sjaman som benytter rusmidler eller en som star avstand fra dette. Hva hver enkelt velger er jo helt opp til dem og de må selv leve med konsekvensene med hvordan de benytter sin frie vilje.
    .
    Problemet er at disse rusmidlene blir popularisert, ufarliggjort og romantisert i f.eks. Norge med argumenter som ”dette har jo urbefolkningen gjort i hundrevis av år”, og/eller: “dessuten har de brukt naturlige midler som hasj, sopp, el.l. og det er jo ikke skadelig, som de syntetiske” eller ”dette er jo plantemedisin fra naturen” eller ”alt liv er hellig”.
    .
    Jeg sterk avstand til disse argumentene når det kommer til psykedeliske rus stoffer siden dette er destruktiv manipulasjon av uskyldige mennesker som ikke vet bedre til å akseptere at det å bruke disse rusmidlene er ufarlig. Som vårt ekspertteam av rusmiddel eksperter i Tyskland sier kan dette ende ut med katastrofale konsekvenser.
    .
    Hva du velger er jo helt opp til deg og det angår ikke meg. Hva som angår meg er de menneskene som søker til meg for å få effektive råd for sin helse og utvikling. Som en seriøs sjaman er det da bla. min oppgave å advare mot alle midler om de er naturlige eller syntetiske som kan ha en potensielt helseskadelig effekt. Hva hver enkelt velger er jo helt opp til dem selv.

Ingrid Mari Larsen - oktober 26, 2015 Svar

Hei Pål-Esben!

Takk for en klinkende klar artikkel og video om hva virkelig sjamanistisk arbeid handler om! Det er ikke til å misforstå, narkotika og sjamanisme hører ikke sammen. Vi er så grundig og godt utdannet at vi forstår hva sjamanisme og helbredelse virkelig handler om. Jeg er stolt av å være en del av White Feather tradisjonen som tar sterk avstand fra alle former for rusmilder!

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Ingrid Mari og takk for din klare tilbakemelding!

Yasmine G. Røsand - oktober 26, 2015 Svar

Hei,
Jeg synes artikkelen er meget bra! Tar for seg en tema som mange ikke tør å snakke om. Som sykepleier, holistisk terapeut og sjaman tar jeg sterk avstand fra bruk av rusmidler i utøving av mine yrker. Det er også ikke aktuell for meg å gå på utdanninger der rusmidler kan bli bruk eller er bruk.
Med min sør amerikansk bakgrunn vet jeg også at rusmidler hører ikke hjemme til en god sjaman, derfor valgte jeg whitefeather sjaman skole.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Yasmine og tusen takk for din tilbakemelding!

Andreas Ivar Arnason - oktober 26, 2015 Svar

Veldig flott skrevet ærlig artikkel med gode meninger, som jeg også må si å være godt enig i. Alt kan og bør helbredes uten halusinerende midler og av folk/ Shamaner som er skikkelig til stede her på jord overflaten. Det er utrolig mange som surrer inne i ett ujordet plan og kan villede mange i helt gale retninger.
Men jeg har selv vært i Amazonas og hilst på noen gamle innfødte Shamaner som brukte Ayahuascha for å helbrede mennesker og faktisk noen dyr. Reisen innom der var en del av det gamle kulturelle innslaget og var underholdning for meg.
Den høyt respekterte sjamanen på 84 år som jeg fikk se live jobbe med en syk klient med litt Ayahuascha, overrasket og facinerte meg. Helbredelses statestikken hans var meget høy, men han var en meget spesiell mann, og jeg garanterer at det ikke er noen som han i denne delen av verden. (Han så foresten ut som en scandinaver bare like brune som resten av folket hans, og så ut som litt over 60 år men var 84 år ; ). Han fortalte meg at hans 1000 års videre ført kunnskap om Ayahuascha planten og egentlig aldri skulle ut av amazonas, det er der den tradisjonen hører hjemme og er en del av energien dær.
Sån som det er i denne delen av verden er jeg kommet dit at man ikke trenger noen slike stoffer, det viser jo bare WF tradisjonen som er en super veg som jeg selv har erfart.
De fleste vanlige shamaner blir som oftest mer og mer påvirket i feil retning om han / hun bruker slike virkestoffer selv over tid. Det merkes ikke før det er godt for langt etter min mening. Uansett om Vikinger og samiske skamaner har noe erfaring av sopp o.l. fra tidligere tider, er min mening at verden her er gått videre og at en ekte proff Shaman og klient i norden bør kunne helbrede og bli helbredet på en enkel og god måte uten disse virkestoffene. Til slutt vil Jeg si at jeg ikke er av sorten sort hvit person og vet godt at feks. noen sigarer kan virke på 100 forskjellige nivåer etter vår genetikk, frykt m.m
Men jeg er for å gå uten disse halisugerende virkestoffer i resten av min levetid 😉

Takk for flott artikkel Pål-Esben.

Mvh Andreas

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Andreas og tusen takk for din flotte tilbakemelding og at du deler dine erfaringer! Du har helt rett: Det er stor forskjell når en sjaman i Amazonas med mange tiårs erfaring med 100% korrekt dosering og korrekt benyttelse av Ayahuascha planten benytter dette til healing og mennesker som tar med seg denne planten til Norge uten denne for for erfaring og kulturell bakgrunn.

Mari Anfinsen Nilsen - oktober 26, 2015 Svar

Jeg synes det er flott at vi får ryddet opp i misforståelsen mellom bruk av rusmidler og sjamanisme! Eksempelet med at ikke alle idrettsutøvere doper seg, selv om det er noen som velger å gjøre det, er en fin sammenligning. Jeg er takknemlig for at jeg har lært å skifte min bevissthetstilstand i løpet av noen få sekunder, med enkle metoder som ikke krever noe annet enn min frie vilje til å benytte meg av de enkle metodene jeg har lært – uavhengig om jeg sitter på bussen, er i samtale med venner, er hjemme eller i skogen. Tusen takk for at du fører White Feather Sjaman-tradisjonen videre – uten bruk av rusmidler!

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Mari og takk for at du deler ditt klare standpunkt til temaet!

Berit S/Rune W-S - oktober 26, 2015 Svar

Hei Pål-Esben!

Vi støtter deg på alt du har sagt i artikkelen og videoen om sjamanisme og rusmidler. Videre støtter vi fullt og helt alle støtteerklæringer som er kommet her. Rus og sjamanisme hører definitivt ikke sammen.
Kom i denne forbindelse til å tenke på forfatteren Johan Falkberg. I Nattens brød – An-Magritt skriver Falkberget:
“Det oppreiste sinn står i loddsnorens tegn”. An-Magritt stod rakrygget og gjorde det hun mener var riktig. I likhet med An-Magritt står du Pål Esben oppreist og gjør det du mener er riktig……. Ditt oppreiste sinn “står i loddsnorens tegn”.
Nettopp for det du står for, din ærlighet- og grundighet, har vi valgt å bli sjamanstudenter i White Feather Shamanic School i 2016. En utdannelse med og for “det rene sinn”.
Takk Pål-Esben for det du står for og gjør, og at du er ærlig.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Berit og Rune og takk for tilbakemeldingen! Jeg setter stor pris på støtten og ser frem til et spennende 2016 sammen med dere!

Edmund Samnøy - oktober 26, 2015 Svar

Flott at du tar dette så klart opp i artikkel og video. Eg er heilt einig og tar også sterk avstand frå bruk av rusmidlar i sjamanismen. Eg er ein stolt White Feather shaman og er veldig glad for at rusmidlar er bannlyst i denne tradisjonen.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Edmund og takk for din klare tilbakemelding!

Norunn Pedersen - oktober 26, 2015 Svar

Hei.

Tydeligvis så har denne opplysende artikkelen og videoen røsket opp i folks meninger og jeg støtter deg Pål-Esben 100%. Har sett nok av ødeleggelser og tragedier forårsaket av rusmidler både i jobb og privat. Jeg ville aldri tatt utdannelse som sjaman i White Feather Shamanic School, hvis det var akseptabelt med rusmidler. Tvert i mot, det var den klare holdningen MOT RUSMIDLER, som gjorde meg interessert i sjamanisme til å begynne med!

Vennlig hilsen
Norunn Pedersen

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Norunn og tusen takk for at du deler din tydelige holdning til temaet!

David Klopp - oktober 27, 2015 Svar

Hei, jeg har lest den artikkelen om Sjamanisme og rusmidler hører ikke sammen. Jeg er kjempeenig i det forøvrig. Men jeg mener du viser en form for manglende forståelse og kunnskap(og opplevelser?) om plante-sjamanisme. Det er på en måte en slags manglende respekt du viser til årtusener av tradisjoner i Nord- ,Mellom og Sør-Amerika hvor de har brukt plantemedisiner,som de kaller det for(vi i Vestlig samfunn kaller det for narkotika).

Det er naturlig at det kan misbrukes og at det finnes useriøse aya-turisme o.l. – helt klart. Og manglende dyktige sjamaner eller ledere som jobber med å hjelpe andre. Helt klar.t Men du gjør en stor feil ved å kalle de seriøse som jobber med plante-sjamanisme for narkomani eller rusmidler.

Jeg er enig at det ikke er nødvendig for å bruke slike planter(som jeg vil heller mer kalle det for) i sitt sjamanistiske arbeide. Og vil ikke anbefale det heller,men jeg kaller dem ikke for narkomane de som jobber seriøst med dette. For noen kan det være nyttig og helbredende. En viss form for respekt bør man vise?

Har du lest Sjamansonen av Ailo Gaup? Han pratet varmt om plantesjamanisme og virket å ha god kunnskap(og erfaring) om det. Isåfall -hva synes du om det han sier og har opplevd med det?

Tror du ens troverdighet som lærer er god om man kaller seg for en mester eller stormester i Noe eller har mange såkalte titler som noen ville kalle for plastikk-titler? Skyter du ikke deg selv i foten også ? smile emoticon Det er jo mye useriøst og virkelighetsflukt også som jeg har opplevd i det spirituelle miljøet også. Så man bør kanskje være forsiktig over å hive glass ,fordi det kan jo slå tilbake på en.

Uansett så må du få lov til å ha din mening og sånt – selvfølgelig og respekterer det,men jeg mener du drar det for langt og dine intensjoner dras for langt her.

Jeg har opplevd aya i Peru med dyktige sjamaner,peyote i Natove American Church med en Navaho-indianer og også i afrikanske bwiti-seremonier med Iboga. I tillegg Santo Daime er en aya-kirke har jeg erfart i Europa. Det er noen år siden ,men jeg synes det er manglende respekt for de som driver med seriøst arbeide. Hadde du vinklet det til de useriøse aktørene i aya-turismen f.eks. Så hadde jeg vært mer enig med deg.

Det ligger farer og fristelser ifm slike plantemedisiner og det finnes dem som ønsker å erfare bare for opplevelsens skyld eller søkingens skyld. Eventyrlyst osv. Det får nå være dems greie,men noen gjør et seriøst arbeide og de fortjener respekt. Men igjen – jeg er enig i at det er ikke nødvendig – men man trenger ikke å kalle dem for narkomane. Det er jo helt bak mål. Skikkelig bomskudd.

Men,men.Uansett så fortjener din artikkel også respekt,men også at du lytter til konstruktiv kritikk. Lykke til med arbeidet ditt. Jeg for min del trives godt med Vedanta ,yoga og ayurveda som er mine ingredienser på livsveien min nå.

Ha en fin dag videre og takk for at du lytter. Forøvrig liker jeg navnet White feather. Har vært i Nord-amerika flere ganger. har stor sans for de røde fjellene i Arizona,Utah,New Mexico og Colorado. Har du vær der?

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei David og takk for ditt innspill til temaet rusmidler og sjamanisme!
    .
    Først vil jeg avklare en misforståelse: I artikkelen ovenfor kaller jeg ikke sjamaner som misbruker rusmidler for narkomane. Når det gjelder min min tittel som Grandmaster i White Feather Shamanic School® så er dette en kompetansegrad i vår tradisjon som kan sammenlignes med “the Elders” eller “de Eldre” i andre sjaman tradisjoner. Som Grandmaster kan man videreføre alle aspekter av vår tradisjon til andre. Tittelen sier ingenting om meg som menneske, den sier kun noe om min kompetanse i min sjaman tradisjon.
    .
    Denne artikkelen setter fokus mot bruk av rusmidler av sjamaner i NORGE og EUROPA og jeg diskuterer ikke de positive resultatene en innfødt sjaman i f.eks. Amazonas med mange tiårs erfaring i korrekt dosering og bruk av f.eks. Ayahuascha kan oppnå. Dokumentasjon og erfaring viser at dette selvfølgelig er tilfellet, med det er milevis forskjell mellom en innfødt sjaman som har vokst opp med dette og vet nøyaktig hvordan disse midlene skal benyttes og mennesker som bringer dette til Norge UTEN denne massive opplæringen og erfaringen!
    .
    Jeg kjenner flere som har oppsøkt disse meget erfarne og dyktige sjamanene og observert flotte resultater. Men alle forstår forskjellen mellom hva som foregår der og hva som foregår i Norge og andre Europeiske land i forhold til bruk av disse rusmidlene.
    .
    Problemet er at disse rusmidlene blir popularisert, ufarliggjort og romantisert i f.eks. Norge med argumenter som ”dette har jo urbefolkningen gjort i hundrevis av år”, og/eller: “dessuten har de brukt naturlige midler som hasj, sopp, el.l. og det er jo ikke skadelig, som de syntetiske” eller ”dette er jo plantemedisin fra naturen”. Hva man ikke tar med er at urbefolkningen har dette som en del av sin kultur og at sjamanene der er opplært med korrekt omgang med disse stoffene i årtier.
    .
    En av de meste kjente sjamanene her i Tyskland, Wolf Dieter Storl, har skrevet en mengde bøker om plantemedisin etter å ha levd mer enn 20 år sammen med sjamanene i Amazonas og andre steder. Han er en autoritet rundt dette temaet i Europa og han sier klart og tydelig: ”Sjamaner som benytter plantemedisin med rusende effekt f.eks. planter med LSD virkende effekt hos innfødte i f.eks. Amazonas, kan oppnå fantastiske resultater med disse midlene på bakgrunn av sin intensive erfaring og opplæring i årtier. Dette har imidlertid lite å gjøre med hvordan denne form for plantemedisin blir misbrukt i Europa uten denne bakgrunnen og kunnskapen.”
    .
    Jeg anbefaler å lese noen bøker av Wolf Dieter Storl for å få innsikt i hans massive kunnskap og erfaring om sjamanisme og plantemedisin.
    .
    Ut ifra det jeg vet om Ailo Gaup har jeg stor respekt for han da jeg har møtt flere av hans studenter som bla. forteller meg at de har flotte verktøy for å gjøre en sjamans arbeide uten bruk av rusmidler.
    .
    Er det mulig å respektere sjamaner i NORGE som populariserer og benytter disse rusmidlene på sine klienter og studenter? SELVFØLGELIG IKKE! Hvordan kan man respektere mennesker som utsetter andre mennesker for ting som kan ha alvorlige konsekvenser?
    .
    Siden min kone har jobbet mer enn syv år med rus misbrukere har vi tilgang til et stort nettverk av leger, psykologer og terapeuter som jobber med konsekvensene av rusmisbruk både på sykehus, i spesial klinikker og i psykiatriske institusjoner her i Tyskland. Basert på vår egen erfaring med klienter som har vært utsatt for denne type rusmisbruk og den massive enigheten fra ALLE terapeutene vi kjenner når det gjelder bruk av disse medikamentene er det kun en konklusjon: Hvorfor utsette seg og andre for dette når konsekvensene kan være så alvorlig og når det finnes alternativer som absolutt ikke har negative konsekvenser?
    .
    Da slike rusmidler er forbudt av Norsk lov sier det selg selv at en seriøs sjaman med respekt for seg selv, sine klienter og studenter tar avstand til dette. Hvordan ellers er det mulig å popularisere sjamanismen slik at mennesker uten esoterisk bakgrunn skal kunne finne interesse for sjamanismen og ta del av den fantastiske kunnskapen, visdommen, ressursene og metodene som kan forandre livet på så mange måter til det positive?
    .
    Jeg har studenter i mine sjamanutdanninger som har bakgrunn som alt fra leger, psykologer, jordmødre, sykepleiere, fysioterapeuter, ingeniører og lærere til studenter og pensjonister som benytter det de lærer for å skape et bedre liv for seg og sin familie og i forbindelse med jobben sin. De fleste har eksepsjonelle resultater på hva sjamanistisk magi utført fra hjertet kan gjøre og ingen av disse ville noen gang ha berørt sjamanismen uten å vite at det er et rusfritt miljø.

      David Klopp - oktober 27, 2015 Svar

      I Santo Daime tradisjonen har det vært seremoniledere og ikke sjamaner de som har ledet disse plante-seremoniene så det er ikke alle som kaller seg for sjamaner og det er vel bra. Jeg er enig i at det ikke skal populariseres og ufarrliggjøres. Nå sies det ikke hvordan noen har problemer med ulike psykoaktive planter. Settingen er jo alfa og omega. I sjamanseremonier eller vanlige seremonier til og med under Santo Daime så er det svært sjelden noen som har “problemer” rett etterpå. Det kan være noen får litt etter på fra seremonier. Men som regel blir de fulgt godt opp etter det jeg vet. Så hvordan er settingen for de som opplever psykatrien etter såkalte opplevelser med psykiatrien? Det finnes også mye god dokumentasjon fra amerikanske universitet om lsd,aya,sopp o.l. Så det kan lett misbrukes om settingen ikke er konstruktiv eller ledet av seriøse ledere.

      Jeg er enig i at sjamaner og rusmidler ikke hører hjemme i Europa. Men jeg vil si Santo Daime kirken(både sjamanistisk og katolsk inspirerte tekster) driver mye bra rundt omkring og det finnes også norske seremoniledere(som ikke ønsker å kalle seg for sjamaner) som også gjennom jungeltelegrafen fungerer bra. Men jeg er enig iat det finnes mer konstruktive måter her i Europa og Vesten på å videreføre sjamantradisjoner på,men det er noen europeere som også er dyktige til å ta det videre uten at de er sjamaner også. Noen av dem har også solid bakgrunn fra helsevesenet og psykiatri.

      Jeg skjønner at du vil avskrekke og er med på det til et visst punkt. Men jeg tror oppegåene folk vil søke etter dyktige folk selv i Europa. Men flere av dem er jo trent i Amazonas over flere år f.eks.

      Jeg er glad at jeg har hoppet av denne bølgen,men det var en interessant kapittel å oppleve når jeg var i det norske sjamanmiljøet og Daime-miljøet. Det var mye bra arbeid der,men det er klart at det var jungelelegrafen som gjaldt og vi jobbet også ute i Peru som var det beste stedet.

      Forøvrig er jeg ikke opptatt av resultater der jeg er. Men heller å forstå mer hvem jeg er og hva som er essensen blant annet av opplevelser jeg har hatt og har.

      Å utfordre norske lover er heller ikke gunstig og det er jo bare Iboga som går igjennom som er “lovlig” pr i dag som du også vet. Jeg tror settingen og dyktige seremoniledere finnes blant europeere også. Men det er klart at det er ikke noe jeg anbefaler noen uansett. Men får jeg spørsmål så er jeg ærlig og sier det som jeg mener utifra det som er naturlig for meg.

      Takk uansett for at du har skapt blest og engasjement. Selv om vi ikke er enig på alt her,men likvel forståelse og er enig på noe . Det trengs slike artikler;)

        Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

        Hei David, det ser ut til at vi er enige i mye:-) Jeg finner det også helt ok at vi er uenige i enkelte tema så lenge vi kan omgås hverandre på en respektfull måte. Vi har helt sikkert mye å lære av hverandre!

Trond K - oktober 27, 2015 Svar

Hei Pål Esben, bra artikkel, jeg har opplevd at noen reagerer negativt ved at jeg mener det samme som deg om dette, virker som det er et ganske følsomt tema, dessverre er de sterkt overbevist om at det er en fordel, med canabis, å føler at de må forsvare seg mot noen som mener noe annet. Bra med litt opplysning om dette her, så takk skal du ha

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Trond og takk for din tilbakemelding! Man finner bestandig mennesker som ønsker å legalisere og ufarliggjøre rusmidler som f.eks. cannabis. Men snakker man med nok spesialister innen rus terapi (se svaret mitt på kommentaren ovenfor) forstår man fort at bruk av cannabis kan ha store negative konsekvenser for et menneske. Jeg kjenner flere som etter de stoppet med misbruket fikk tilbake sin konsentrasjonsevne, hjernetåken forsvant, evnen til å lære nye ting kom tilbake, aggressiviteten forsvant, at de plutselig kunne kommunisere med andre mennesker på en normal måte osv, osv, osv.
    .
    Det finnes INGEN grunn til å dope seg ned med opiater som cannabis unntatt f.eks. ved smertelindring i medisinen som er styrt av en kvalifisert LEGE!

      Trond K - oktober 29, 2015 Svar

      Takk får tilbake meldingen, Trond

Ingerid Sværen Samnøy - oktober 27, 2015 Svar

Eg er 100% enig i alle standpunkt som blir belyst i artikkelen/videoen. Sjamanisme og rusmiddel høyrer ikkje saman! Eg er så stolt av å ha ein lærar som er så tydelig på dette, og eg hadde aldri tatt utdannelse som White Feather sjaman dersom det innebar bruk av rusmiddel!
Mvh Ingerid

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Ingerid og takk for at du deler ditt klare standpunkt!

nita - oktober 27, 2015 Svar

Jeg tar avstand fra alle rusmidler I alle sammenhenger.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Nita og takk for at du deler din mening!

Kristine Sara - oktober 27, 2015 Svar

Jeg støtter deg fullt ut i din uttalelse om rus og sjamanisme. Med opprinnelse fra samisk kultur hvor alternativ behandling / sjamanisme var en del av hverdagen mener jeg at man ikke er en ekte sjaman hvis man må ruse seg for å utføre en jobb!!

Jeg har også jobbet som sosionom i mange år og sett mye elendighet i forbindelse med rus.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Kristine og tusen takk for din tilbakemelding!

Randi - oktober 27, 2015 Svar

For meg er rus den lykke det er å være klar over den guddommelige gnisten jeg har inne i meg. Selv om den til tider ikke viser seg med full styrke så har jeg alltid en mulighet til å bringe den fram.
God positiv intensjon og dyp pust = min medisin

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Godt sagt Randi!

Lill - oktober 27, 2015 Svar

Denne artikkelen og videoen var veldig bra. Takk til Pål Esben for at du står for en seriøs utdanning helt uten rusmidler. Rus har helt klart ikke noe å gjøre med å hjelpe mennesker.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Lill og takk for din tilbakemelding!

Aili Vibeke Mjåtvedt Holst - oktober 27, 2015 Svar

Hei Pål-Esben
Takk for at du tar opp et så ømtålelig tema.
Rus og hallusinogener har ingen ting med sjamanisme å gjøre, i mine øyne. Rus dreper. Sjamanisme er liv og livsglede. Om man som sjaman må bruke rus, det være seg alkohol, LSD eller fleinsopp, så har man ikke lært faget.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Aili Vibeke og tusen takk for at du deler din klare holdning!

Elin - oktober 27, 2015 Svar

Hei. Jeg har lest det du skriver og er helt enig med deg, sjamanisme og rus hører ikke sammen . Jeg ville aldri blitt behandlet av en sjaman ei heller andre som var ruset. Tusen takk for du belyser dette temaet. Jeg går selv på inka skolen, og har valgt min vei ut fra helt andre prinsipper i min utvikling av meg selv.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Elin, tusen takk for din tilbakemelding! Det finnes mange flotte veier for spirituell utvikling og jeg er glad for at du har funnet din vei 🙂

Marit - oktober 27, 2015 Svar

Hei, hei 🙂
Heilt enig! Rusmidler og enhver form for åndelig veiledning, healing, sjamanisme eller hva det måtte være hører overhodet ikke sammen!
Syns det er flott at du tar det opp, for det er altfor lite fokus på dette. Når man er rusa, så åpner en også opp for andre ting. De som er imot dette, har ingenting med åndelig virksomhet å gjøre i hele tatt.
Man MÅ holde all rus utenom.
Mediterte en gang for mange år siden (ubetenksomt) etter noen glas vin, og fikk en veldig tydelig beskjed fra mine veiledere at “Dette er feil! Når du har drukket, skal du ikke hverken meditere eller drive åndelig arbeid”!
Så dette skal du stå fast ved.
Flott! Du skriver mye bra 🙂

Mvh
Marit

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Marit og takk for din tilbakemelding!

Jostein Hovrud - oktober 27, 2015 Svar

Takk for den flotte artikkelen om rus og sjamanisme. For meg var det en forutsetning at White Feather Sjamanisme skulle være rusfri hvis jeg skulle begynne å studere og praktisere dette. Dette gjorde du klart fra første kurs jeg tok. Dette er jeg veldig glad for og jeg støtter deg i alt som du skriver i artikkelen!! Godt for mange at dette er klart og tydelig! Takk,Pål-Esben!!

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Jostein og takk for at du deler din mening!

Tom Chr. iversen - oktober 27, 2015 Svar

Enig at man ikke trenger rus innenfor sjamanisme.ibogain kan derimot brukes til avrusning noe det er skrevet flere suksess historier om.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Tom Chr. og takk for din tilbakemelding! Jeg er enig i det så lenge avrusingen gjøres i samarbeid med en lege (som jeg også nevner i artikkelen).

Johnny Osberg - oktober 27, 2015 Svar

Som sosialpedagog, med lang erfaring innen rusomsorg, og som sjaman i White Feather-tradisjonen, støtter jeg fullstendig denne holdningen til rusmidler innenfor sjamanisme.
Jeg mener også det er fullstendig umulig å drive sjamanistisk arbeid på en god måte under påvirkning av rusmidler. Min fulle støtte til Pål Esben i det som kommer fram i artikkelen!

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Johnny og takk for din faglige tilbakemelding som soialpedagog!

Odd Arild Holmaas - oktober 27, 2015 Svar

Hei Pål -Esben.
Jeg er glad for at jeg har en lærer som er så tydelig på dette temaet.
Jeg er 100% enig med det du tar opp i videoen og artikkelen og jeg ville aldri ha startet på noen utdanninger om rusmidler hadde vært godtatt. Ville heller aldri ha mottatt behandling fra rusa personer uansett yrke.
Dette er like selvfølgelig som at jeg selv som intensivsykepleier ikke går rusa på jobb og setter andre menneskers liv og helse i fare.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 27, 2015 Svar

    Hei Odd Arild og tusen takk for din klare tilbakemelding som fagperson!

Ann - oktober 27, 2015 Svar

Selvfølgelig vil jeg aldri ønske å oppsøke noen behandler eller liknende som benytter narkotiske stoffer. Dette er like lite ok som ellers i samfunnet, vi svartelistet også idrettsutøvere som bruker doping. Dersom noen mener at narkotiske stoffer må benyttes for å oppnå ønsket effekt eller som tradisjon i et rituale, blir jeg betenkt om denne personen virkelig har de evnene han eller hun hevder.
Trist å høre at du fikk slik respons. Skulle gjerne lest alt og skrevet mer, men orker ikke det pga jeg har ME. Hilsen Ann

    Pål-Esben Wanvig - oktober 28, 2015 Svar

    Hei Ann og tusen takk for din tilbakemelding!

jonas - oktober 27, 2015 Svar

Jeg har inntrykk av at bruk av planter nå i nyere tid har blitt en trend som har blitt mer og mer populær, og at det dukker opp sjamaner i øst og vest som kanskje kan ha begrenset trening. Jeg er glad for at vi kan diskutere hvilken tilnærming vi skal ha til dette, men jeg stiller spørsmålstegn om en veldig svart/hvit tilnærming til denne trenden er det mest effektive måten og håndtere den, med et skadereduserende perspektiv. Interessant er det også at det ofte er personer som aldri selv har gått i lære for bruk av planter som ofte er de som uttryker seg sterkest og anbefaler sterkest mot bruk av planter. I noen tilfeller får jeg også en følelse av at velmente råd og anbefaleringer gjerne kan være litt forkludret av både frykt, ego og selvgodhet. Selv er jeg veldig fasinert over at noen er såpass skråsikker på at bruk av planter er så feil. Disse individene må kunne mye som ikke jeg vet da jeg enda er under det inntrykket av at mennesker er såpass forskjellige og at det nettopp derfor finnes så mange forskjellige retninger og forskjellige måter og utvikle seg på. Utifra det jeg ser, kan noe fungere for en person, men det samme kan kanskje ikke fungere for en annen. Frem til jeg finner noe som fungerer 100 % likt for absolutt alle vil jeg ikke gå i fellen av å si at noe er galt, da dette i verste fall kan hindre for eksempel healing for en person som er veldig ulik meg selv.

Min tilnærming til bruk av planter er lik min tilnærming til enhver person som søker healing eller utvikling: Anskaff informasjon for å ivareta trygghet.I den forbindelse vil jeg være så ærlig og objektiv som mulig med informasjon, og ikke holde tilbake enkeltinformasjon i den tro om at vedkommende da vil handle slik som jeg mener er korrekt, da dette kan ha store uønskede konsekvenser. Et eksempel på dette er katolske land som kun opplyser om at sex ikke må skje før ekteskap, og på grunn av dette aldri opplyser om at hvis du først skulle finne på å ha sex før ekteskap kan det være lurt å tenke på prevansjon for å unngå sykdommer og graviditet.

Jeg har forståelse for at Pål-Esben er under et inntrykk av at bruk av planter kan være farlig med tanke på at han har hatt flere klienter som har vært skadet etter bruk av planter. En lignende oppfatning hadde nemlig sjamaner som jeg bodde hos i Peru om oss i vesten: de trodde ikke vi hadde noen leger eller healere som kunne noen ting, for alle hvite som kom til dem i Peru var jo syke og trengte behandling!

Fra et risikominimerende aspekt kan jeg kanskje være enig i Pål-Esben sin anbefaling om å heller la folk gå til sjamaner som ikke benytter seg av “eksterne” verktøy i sine behandlinger. Som det sies finnes det sikkert nok av flinke sjamaner i Europa. Fungerer en sjaman som ikke bruker planter for deg (og du har råd til det…) er det bare å skynde seg langsomt, skaffe informasjon om vedkommende, og lytte til deg selv og hva som fungerer for deg og benytte deg av denne sjamanen. Dersom det ikke fungerer og du tror en sjaman som bruker planter vil være bedre, gjør så likt, les deg opp, vær tålmodig, skaff informasjon om når, hvor, hvordan, hvem, hvorfor etc.

For bruk av planter har ICEERS ganske mye bra informasjon for nybegynnere spesielt med tanke på risikoer både fysisk, psykiske og spirituelle. De har også referanser til flere studier, noen langsiktige studier av f. eks ayahuasca sin effekt på oss mennesker.Sjekk f. eks http://www.iceers.org/interested-taking-ayahuasca.php?lang=en#.Vi_6-JfAZSg

Så en kommentar angående å kalle disse plantene for rusmidler:
Jeg hadde i min tid et veldig kjemisk syn på planter, men gjennom personlige erfaringer har jeg kommet til å respektere dem – som levende vesener. Jeg kan se at de har vært både lærere og helbredere for tusenvis av mennesker gjennom århundrer over hele verden – også i Europa. De har også blitt brukt til både godt og vondt av mennesker. På grunn av min respekt har jeg ikke mulighet til å greie alle disse plantene under en kam, med alle deres verdener og doktorer, og kalle dem rusmidler – det er så altfor begrensende og lite beskrivende for de krefter de innehar.

Planter kommer til syvende å sist fra naturen – å dømme enkelte typer planter som rusmiddel men ikke andre er rart for meg. Hva er det som gjør ayahuasca til et rusmiddel men ikke rosenrot? Er ikke det bare bruk (og dosen) som skiller dette? Jeg tok med såkalte ikke hallusinogene planter fra Norge til noen sjamaner i Peru – disse plantene ble oppfattet som helt like som ayahuasca av de i Peru. Plantene hadde sine verdener, sine doktorer, sin medisin og sin lærdom, akkurt som ayahusca. Men de norske plantene var litt ekstra spennende da sjamanene som inntok dem før leggetid kunne fortelle om drømmer om snø og isbjørner – noe som de selvsagt aldri hatt sett før.

Når det kommer til hvordan mennesker benytter seg av planter så ser jeg, det jeg selv mener, alt fra misbruk til seriøs og korrekt bruk (i henhold til den tradisjonen jeg er opplørt i). I denne forbindelse skal det vel nevnes at jeg oftere ser det jeg anser som misbruk, enn skikkelig bruk. Slik kan plantene være – de kan være forførende og de kan skape mange illusjoner. Men like ofte kan jeg se misbruk av f. eks autoritet blant sjamaner og healere som ikke benytter seg av planter.I tillegg ser jeg at mange som benytter seg av planter kan bli fanget og lurt av sitt ego – men igjen dette ser jeg like mye i andre retninger, både i mer new age alternative miljøer, yoga retning, tantra etc. I spirituell vekst vil egoet alltid være en utfordring.

Selv om jeg ser det forekommer bruk av planter som jeg selv er uenig i, er jeg fremdeles under oppfatning av at plantene har vært på denne jorden enormt mye lenger enn oss mennesker, og jeg er også under oppfatning av at vi mennesker har mye mindre kontroll på ting enn det vi tror. Jeg filosoferer derfor av og til med tanken på om det kanskje er plantene selv som bestemmer at nå er det på tide at de skal bli mer brukt, og ikke oss mennesker.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 28, 2015 Svar

    Hei Jonas og takk for ditt innspill til diskusjonen! Hva jeg setter pris på er at vi kan diskutere våre ulike syn på saken som voksne mennesker som er i stand til å skille sak fra person.
    .
    For det første handler det IKKE i min artikkel om plantemedisin generelt, men om en LITEN NISJE (noen få promille) av disse som har psykedeliske/hallusinerende effekt. Jeg er derimot meget positiv til bruk av plantemedisin generelt for helbredelse. Mer om dette senere.
    .
    Min argumentasjon går på at disse midlene (hallusinogener og andre rus stoffer) er fullstendig unødvendige og meningsløse for en sjaman i Norge for å kunne skifte bevissthetstilstand/gå inn i en transe for å reise til f.eks. den sjamanistiske under- eller over verdenen.
    .
    Det å benytte psykedeliske/hallusinerende midler har ingenting å gjøre med en sjaman som arbeider i Norge fordi:
    A) mange av innholdsstoffene er ulovlige i følge Norsk lov
    B) at alle hallusinerende midler som blir benyttet for sjamanistiske reiser i f.eks. over- og underverdenen virker mot sin hensikt da de bringer sjamanen vekk fra å være tilstede her og nå med alle sine sanser (som er absolutt nødvendig for å kunne gjøre denne type arbeid) og inn i sin egen underbevissthets hallusinerende fantasiverden. Dette har absolutt ingenting å gjøre med sjamanistiske reiser, bevissthetsutvidelse eller spirituelle opplevelser.
    C) at konsekvensene med feil bruk at hallusinogener og andre rus stoffer kan ha alvorlige konsekvenser.
    .
    Siden min kone har jobbet mer enn syv år med rus misbrukere har vi tilgang til et stort nettverk av leger, psykologer og terapeuter som jobber med konsekvensene av rusmisbruk både på sykehus, i spesial klinikker og i psykiatriske institusjoner her i Tyskland. Basert på vår egen erfaring med klienter som har vært utsatt for denne type rusmisbruk og den MASSIVE ENIGHETEN FRA ALLE terapeutene vi kjenner når det gjelder bruk av disse stoffene er det kun en konklusjon: Hvorfor utsette seg og andre for dette når konsekvensene kan være så alvorlig og når det finnes sunne alternativer til rusmidlene som absolutt ikke har negative konsekvenser?
    .
    Da slike rusmidler er forbudt av Norsk lov sier det selg selv at en seriøs sjaman med respekt for seg selv, sine klienter og studenter tar avstand til dette. Hvordan ellers er det mulig å popularisere sjamanismen slik at mennesker uten esoterisk bakgrunn skal kunne finne interesse for sjamanismen og ta del av den fantastiske kunnskapen, visdommen, ressursene og metodene som kan forandre livet på så mange måter til det positive?
    .
    En av de meste kjente sjamanene her i Tyskland, Wolf-Dieter Storl, har skrevet en mengde bøker om plantemedisin etter å ha levd mer enn 20 år sammen med sjamanene i Amazonas og andre steder. Han er en ledende autoritet rundt dette temaet i Europa og han sier klart og tydelig: ”Sjamaner som benytter plantemedisin med rusende effekt som for eksempel planter med LSD virkende effekt hos innfødte i Amazonas, kan oppnå fantastiske resultater med disse midlene på bakgrunn av sin INTENSIVE ERFARING OG OPPLÆRING I ÅRTIER. Dette har imidlertid lite å gjøre med hvordan denne form for plantemedisin blir misbrukt i Europa uten denne bakgrunnen og kunnskapen.”
    .
    Jeg anbefaler å lese noen bøker av Wolf-Dieter Storl for å få innsikt i hans omfattende kunnskap og erfaring om sjamanisme og plantemedisin. Han har også en doktorgrad i etnologi som gjør at han kan beskrive de ulike sjamantradisjonene på en meget eksakt måte.
    .
    Wolf-Dieter Storl beskriver i sine bøker det fantastiske skattekammeret som finnes i naturen av helbredende urter og planer. Jeg og min kone bruker denne kunnskapen på daglig basis til oss selv og våre klienter med flotte resultater. Som et eksempel brukte jeg for en stund siden karde og noen andre urter i en spesiell sammensetning for å helbrede en akutt tilstand av Borreliose på rekord tid etter et flåttbitt jeg fikk.
    .
    Med andre ord kan man benytte medisinplanter fra naturen til mange positive ting. Hva jeg klart og tydelig advarer alle mine lesere om er ikke plantemedisin generelt, men om hallusinerende rus stoffer i sjamanismen i Norge. Her har du helt rett i at jeg ser dette sort/hvitt fordi min oppgave som en seriøs sjaman er først å fremst å sørge for mine studenters, klienter og lesere sin sikkerhet. Jeg vil advare alle om det finnes DEN MINSTE TVIL om sikkerheten ved bruk av et middel uansett om det kommer fra naturen eller ikke.
    .
    Basert på den massive erfaringen vi og vårt nettverk av spesialister i Tyskland har og ABSOLUTT ALLE tilbakemeldingene jeg har fått fra rus spesialister (leger og terapeuter) i Norge er det kun en konklusjon: Å holde seg lang unna rus stoffer generelt uansett om de brukes under alibi ”sjamanmedisin” eller ikke.

Bjørn Gunnarsson - oktober 28, 2015 Svar

Er det riktig å kalle LSD og andre hallusinerende stoffer for narkotiske stoffer? Det er det jeg tror vekker kraftige reaksjoner hos dem som er interessert i hallusinerende stoffer, spesielt fordi det ofte blir trukket frem at bruk av hallusinerende stoffer er mye tryggere enn for eksempel alkohol eller hasj (selvkontroll, trafikk, avhengighet).
Kanskje mangler mennesker som er fasinert av hallusinerende stoffer også informasjon om hva som er tiltrekkende ved bruk av alkohol, nikotin, heroin og hasj. Og hvis hallusinerende stoffer ikke er vanedannende, men bare en hyggelig avkoblings-film fra en vanskelig hverdag, hva kan da være så farlig? Og ville det ikke vært en god idé å la ondskapsfulle mennesker prøve det et par ganger?

Selv er jeg bare en tilskuer til dette feltet.

Av interesse kan være å følge med http://www.gnosticmedia.com oppdagelser av at overmakten er tilhenger av en utbredelse av hallusinerende stoffer for kun å lokke til seg brukere inn i en subjektiv verden brukeren har ingen forståelse av eller kontroll over, og som kan manipuleres utenfra – sannsynligvis i forbindelse med en sammenkobling av menneske og maskin.

http://www.gnosticmedia.com/Entheogens_WhatsinaName_PsychedelicSpirituality_SocialControl_CIA

    Pål-Esben Wanvig - oktober 29, 2015 Svar

    Hei Bjørn og takk for ditt innspill! I Norge står LSD og andre hallusinerende virkestoffer oppført på narkotikalisten (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-14-199) som er definisjonen i Norge på hva som går under betegnelsen narkotika.
    .
    Mange av stoffene kan også ha en positiv virkning om de blir benyttet i rett behandling med rett doser av en kvalifisert lege eller psykiater.
    .
    Hva jeg diskuterer i denne artikkelen er disse stoffene i relasjon til sjamanisme og hvor meningsløst og hemmende denne virkelighetsflukten er for en Norsk sjaman.
    .
    Da vi har mye erfaring på negativ konsekvenser med bruk av disse stoffene gjennom en rekke spesialister i Tyskland og Norge finner jeg det rett å advare mot bruk av disse stoffene både i og utenfor sjamanismen.

Sverre Buer - oktober 28, 2015 Svar

Hei og tusen takk for en tydelig og klar artikkel og video om sjamanisme i forhold til bruk av rusmidler. For meg er det en selvfølge at man er rusfri ”på jobb”!! Hvordan kan man hjelpe andre med deres problemer når man selv har et rusproblem? Jeg er stolt av å være en White Feather Sjaman og føler meg trygg på at det jeg har lært av deg kan brukes på en konstruktiv og livskraftig måte til glede for alle.

    Pål-Esben Wanvig - oktober 28, 2015 Svar

    Hei Sverre og takk for at du deler din klare holdning til temaet!

Ylva - oktober 29, 2015 Svar

Hei Pål-Esben!
Jeg er kjempe glad for at noen setter fokus på dette, for det er så utrolig viktig! I tillegg til det med at rusmidler og sjamanisme ikke hører sammen, er jeg også veldig glad for fokuset på hva myndighetene tillater og ikke. For meg er det helt utrolig at en kan tillate rusmidler, men ikke vitaminer. Det bare gir ikke mening…
Tusen takk for at du sier alt dette høyt! Det er virkelig på tide, og jeg er sikker på at dette har en positiv innvirkning på mange liv, mange meninger, og mange diskusjoner der ute. Det vil gi støtte til mange som føler og mener om disse temaene, men som kanskje kan finne det vanskelig å sette ord på det. Så igjen, tusen takk!

    Pål-Esben Wanvig - oktober 29, 2015 Svar

    Hei Ylva og tusen takk for støtten! Jeg har faktisk mottatt mail fra flere som er redde for å fortelle om hva de mener om sjamanisme og rus milder av frykt for å bli utstøtt/mobbet i miljøet de er en del av. Dette finner jeg veldig trist og håper med denne artikkel å gi støtte til alle som er imot bruk av rusmidler både innen og utenfor sjamanismen.

christian - januar 7, 2016 Svar

Ayahuasca: den magiske brygg av Amazonas planter

Ayahuasca; også kalt “tau til sjelen” eller “lianaen av ånd” er navnet gitt til Banisteriopsis caapi vintre og chacruna planten brygget fra uminnelig tid ved urbefolkningen i Amazonas (oftere av shamaans – de åndelige lederne av stammene )

Ayahuasca brygg som har kraftige bevissthet ekspanderende egenskaper, har sterke antihelminitiske effekter (dreper parasitter) og renser kroppen.

Den viktigste aktive ingrediensen i brygget er DMT (N, N-dimetiltriptamin).
DMT kan finnes i alle levende ting i planeten, inkludert planter og pattedyr. DMT produseres i mindre mengder av hjernen, dens ansvarlige for våre drømmer når vi sover.

Grunnen jeg vil sette denne artikkelen opp er fordi jeg ønsker å påpeke de inmense fordeler ayahuasca har brakt til livet mitt – og hva det kan gjøre for å din!

Jeg har drukket brygget regelmessig i over to år med fantastiske resultater. Det var et liv endrende hendelse. I mitt tilfelle hadde jeg et forferdelig problem med avhengighet til ulike stoffer (heroin xanax crack og alkohol) for over ti år på tross av å være i ulike rehab institusjoner, psykiatriske institusjoner for tvungen rehabilitering, religiøse sentre, ingenting så ut til å hjelpe. jeg virkelig så meg selv som en tapt sak – sammen med min kone.

Våre liv endret fra å stjele, tigge og leve i gatene til at begge ble fullstendig rehabilitert, i full jobb med en aktiv sunn livsstil.
Ingen som kjenner oss ville noen gang trodd at dette skulle være mulig. Vår selvtillit som pleide å være rock bottom har radikalt endret med et nytt perspektiv på livet.

Min kone og jeg er en del av en ayahuasca drikking samfunn i byen hvor alle typer mennesker kommer til. Med dette mener jeg det er ikke bare for avhengighetsproblemer dens brukes, Ayahuasca hjelper for alle typer personlige problemer du kommer gjennom, stor eller liten.

glad for å svare på eventuelle spørsmål du måtte ha

christianeguidazu@gmail.com

håper jeg kan være til hjelp!

    Pål-Esben Wanvig - januar 8, 2016 Svar

    Hei Christian! Takk for at du deler din suksess historie! Jeg finner det flott at du og din kone har funnet veien ut av det svarte hullet og kan leve et sund, godt og meningsfylt liv! Det er hevet over en hver tvil at Ayahuasca kan ha positive medisinske fordeler og at flere har rapportert om gode resultater i forbindelse med rusavhengighet med tyngre narkotiske stoffer (som jeg også belyser i mine kommentarer til flere spørsmål ovenfor).
    I min artikkel handler det om sjamanisme og rusmidler og ikke om medisinsk bruk av de ulike stoffene som jeg alltid anbefaler å gjøre i samarbeid med kvalifisert helsepersonell.

    Beste hilsen fra
    Pål-Esben

    bente-starseed skrefsrud - juli 18, 2017 Svar

    takk for at du deler dette, har selv hatt min del av rusproblemer, og skulle så inderlig gjerne fått deltatt på en slik sermoni som dere har hatt så stor nytte av. samtlige jeg hører fra om dette har samme oppfatning om ayahuascha, og jeg fatter ikke hvorfor dette forbys i Norge fortsatt….. har dessverre ikke muligheter til å reise noe sted for å bli med på en slik reise, og det er synd, for det er som om dette er det som mangler for at jeg skal komme over skikkelig på denne veien som alternativ behandler og få benyttet mine evner fullt ut. sliter med sorg over et barn som døde, og det holder meg igjen, bl.a….. godt at dere fant veien ut, et liv i rus er ikke et liv. ikke et med mening iallefall 🙂

      Pål-Esben Wanvig - november 23, 2017 Svar

      Bente og takk for at du deler din erfaring! Beste hilsen Pål-Esben

bente-starseed skrefsrud - juli 18, 2017 Svar

hei, du skriver at ibogain kan fåes på resept i Norge? Det trodde jeg faktisk ikke, og at det var betegnet som rusmiddel i Norge? mulig jeg har feil, og du rett, men vil gjerne vite hvor du finner de opplysningene? link hadde vært fint 🙂 ellers takk for at du belyser dette temaet, det er viktig informasjon dette, og ikke minst et poeng flere nok burde få med seg i sin vei til å bli sjaman. takk for det 🙂

    Pål-Esben Wanvig - november 23, 2017 Svar

    Hei Bente, så vidt jeg vet er Ibogain et reseptbelagt legemiddel som må skrives ut av lege. Beste hilsen Pål-Esben

Legg igjen en kommentar (kommentaren godkjennes før den vises)::







>

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på dette nettstedet for å analysere trafikk, huske innstillingene dine og forbedre opplevelsen din. Se mer informasjon