Verdens beste frokost: Få bedre vitalitet og energi med en kopp kaffe med smør og olje!

Blogg, Forandre ditt liv

0  KOMMENTARER

Skrevet av: Pål-Esben Wanvig, første gang publisert i bladet Medium nr. 3-2017

Publisert på wanvig.no 11. november 2019

Etter å ha eksperimentert med en rekke forskjellige alternativer for sunn frokost de siste femten årene har jeg nå endelig funnet en oppskrift som fungerer for meg. Sammen med min kone Maria inntar vi hver morgen en stor kopp kaffe (eller te) med Bulletproof kaffe som gir oss mer vitalitet og energi og i tillegg gjør oss mette frem til lunsj.

Det å spise frokost har vært et stort problem for meg siden jeg var liten. Stort sett det eneste jeg kunne få i meg, var cornflakes med melk og sukker eller til nød en brødskive med syltetøy. Dette bød på en del problemer siden kroppen og hjernen stort sett sluttet å fungere tidlig på formiddagen da blodsukkeret droppet ned etter en karbohydratrik frokost.

Jo eldre jeg ble, desto større problemer bød dette på. Jeg var konstant sulten frem til lunsj og hadde store problemer med å holde konsentrasjon, fokus, energi og produktivitet oppe. For å kompensere dette drakk jeg cola eller spiste en bagett eller en Snickers, noe som igjen repeterte berg-og-dal-banen med høyt og lavt blodsukker frem til lunsj.

Etter at jeg ble utbrent i 2003, har jeg eksperimentert mye med forskjellige alternativer for sunn frokost, men jeg fant aldri noe som fungerte for meg før jeg dumpet borti kaffe med fett.

Stor skepsis

Under mitt opphold ved Taymount Clinic utenfor London i september 2015 (se artikkelen «Ble frisk av kronisk sykdom med avføring!» ) ble jeg introdusert for konseptet med å drikke kaffe med smør og kokosolje om morgenen.

Jeg rynket på nesen siden jeg aldri hadde drukket kaffe om morgenen, og ideen med å blande masse smør i kaffen hørtes ikke spesielt lekker ut. Og hvordan gikk det an å bli mett og full av energi i 5–6 timer kun av en kopp kaffe med et par spiseskjeer smør? Dette hørtes så søkt ut at jeg ikke slukte ideen uten å gjøre min egen undersøkelse først.

Bulletproof kaffe

Selv om jeg er skeptisk av natur, tok jeg med meg alt hva pasientveilederen ved Taymount-klinikken anbefalte for å lage den potente frokosten: Bulletproof kaffebønner, Brain Octane Oil (MCT kokosolje) og boken «The Bulletproof Diet» av Dave Asprey. Det tok meg kun et par kvelder å pløye gjennom boken, og den gjorde meg motivert nok til å teste ut hele Bulletproof-konseptet.

I boken forteller Dave Aprey om hvordan han kom over ideen med å blande kaffe med smør for å få mer vitalitet og energi. Han erfarte virkningen da han på en tur i Himalaya ca. 5500 meter over havet med en utetemperatur på - 24 grader ble servert varm te med tradisjonelt yak-smør. Han var sliten og forfrosset og ble imponert over at han umiddelbart følte seg våken og full av energi til tross for at han var i høyden og det var ekstremt lav temperatur.

Da han kom hjem, begynte Asprey å teste ut kombinasjonen av kaffe og smør som kommer fra kyr som kun har beitet gress. Asprey hevder i boken at når du blander gress-fôret smør av høy kvalitet i kaffe vil dette øke energien, den kognitive funksjonen og konsentrasjonen, samt hjelpe med å bli kvitt fett på kroppen.

Disse påstandene kunne jeg aldri ha akseptert uten først å prøve det ut på meg selv.

Frokostrevolusjonen

Spent og forhåpningsfullt satte jeg og min kone Maria Jeanne i gang frokost-eksperimentet i begynnelsen av oktober 2015.

Frokosten besto av følgende:

  • Tre spiseskjeer Bulletproof kaffebønner som vi malte og lot trekke i en Bodum kaffebrygger i fire minutter (jeg gikk senere over til å benytte Pu'er te isteden for kaffe. Maria foretrekker økologisk kakao isteden for kaffe)
  • Deretter helte vi kaffen/teen i en hurtigmikser og tilsatte to spiseskjeer Kerrygold gress-fôret smør og 1 spiseskje Bulletproof Brain Octane Oil som inneholder cirka 10 ganger mer konsentrerte mellomlange fettsyrer enn vanlig kokosolje.

(PS! Jeg har ingen økonomiske relasjoner til hverken Dave Asprey eller til andre som selger Bulletproof-produkter.)

Første uken var horribel. Jeg hadde nesten konstant diaré og følte meg både emosjonelt og kroppslig dårlig. I boken skriver Asprey at dette kan skyldes at vi benytter for mye smør eller olje, og at kroppen trenger noen dager for å venne seg av et karbohydratfullt kosthold til et lett ketogent kosthold hvor kroppen henter mesteparten av energien sin fra fett fremfor karbohydrater. Det kan føles som abstinens når kroppen ikke får karbohydratene den er vant til. Diareen forsvant etter at jeg justerte ned mengden smør og olje, og abstinensen gikk over etter noen dager.

Selv om jeg hadde et sunt kosthold bygget på en avansert versjon av blodtypedietten, se artikkelen «Nytt liv på 90 dager med et unikt ernæringsprogram»), besto mye av kostholdet av karbohydrater. Min absolutte favoritt var glutenfri pasta og stekte eller fløtegratinerte poteter. Jeg var mer eller mindre avhengig av karbohydrater for å føle meg opplagt både fysisk og psykisk.

Video: Hvordan jeg lager Bulletproof kaffe/te på kjøkkenet

I videoen deler jeg bla:

  • Hvordan jeg lager Bulletproof kaffe/te/kakao på kjøkkenet
  • Bruk av kollagen
  • Bruk av Stevia som søtningsmiddel
  • Bruk av Brain Octane / MCT/Kokosnøtt olje
  • Bimundo pre biotika som en del av drikken
  • +++

Steg 2: Tilsett kaffe eller te og smør

Steg 2: Tilsett olje

Steg 3: Miks

Steg 4: Ferdig! Nyt!

Mett i 5–6 timer med 1 kopp kaffe

Asprey hadde rett. Det tok ca. 5–7 dager med abstinenser før kroppen min følte seg vel med å få energien fra fett fremfor karbohydrater, samt aksepterte å være i en lett ketosetilstand. Jeg begynte gradvis å føle meg bedre, og til min store overraskelse var jeg mett i 5–6 timer med 1 kopp kaffe til frokost. Jeg hadde aldri opplevd noe lignende før! I tillegg til at jeg var mett, var det som kroppen min kickstartet om morgenen, og energinivået og evnen til å fokusere var overveldende.

Endelig hadde jeg funnet oppskriften på min perfekte frokost. I dag har jeg og Maria benyttet denne frokosten i mer enn to år med særdeles tilfredsstillende resultater.

Gratis video seminar med Dag Viljen Poleszynski

Ernæringsfysiolog dr.philos. Dag Viljen Poleszynski har gjennom flere tiår hatt som hjertesak å informere nordmenn om de rette fundamentene for en sunn helse gjennom et sunt kosthold.

Han er kjent for de fleste som en motstander av de offentlige kostholdsanbefalingene og en forkjemper for en fettrik og karbohydratfattig kost.

Under dette web seminaret vil Dag Viljen Poleszynski dele sin spennende kunnskap ad. viktigheten av nok (og riktig) fett for en sunn helse, helsegevinstene ved ketogent kosthold og hvordan du på en enkel måte kan høste effekten av dette med kaffefrokost og periodisk faste.

I video seminaret dekkes bla:

  • Hva er fordelene med Bulletproof kaffe frokost (eller te frokost) og hvordan lager du den både hjemme og når du er ute og reiser? Bli med Pål-Esben på kjøkkenet og se hvordan det gjøres!
  • Hvordan er det mulig å bli full av energi i 4-5 timer uten å bli sulten kun med en kopp kaffe/te blandet med smør og olje som frokost?
  • Kan det være helsemessige betenkelig å drikke kaffe/te med smør om morgenen? Kan et fettrikt kosthold skade helsen?
  • Hva er riktig type fett og hvilke typer bør vi holde oss unna?
  • Oppklaring av misforståelsene rundt kolesterol, fett og hjerte/karsykdommer: Hvorfor et fettrikt kosthold med sunt fett har lite å gjøre med hjerte/karsykdommer (som dessverre mange medisinere fortsatt mener...)
  • Er det mulig at et fettrikt kosthold kan bidra til å normalisere fettverdiene i blodet? (Triglyserider, HDL/LDL m.m.)
  • Er det mulig at et fettrikt kosthold kan bidra til å normalisere en fettlever?
  • Hva er ketogent kosthold og hvordan helsegevinster kan du oppnå med dette? Visste du at ketogent kosthold benyttes i behandlingen av barn med epilepsi? Dag vil forklare hvordan et ketogent kosthold kan virke mot andre tilstander og hvorfor et ketogent kosthold er blitt allment akseptert i klinisk behandling.
  • Hva er de helsemessige fordelene ved periodisk fasting (intermittent fasting) og hvordan gjør du dette praktisk uten å være sulten samtidig som du er full av energi?
  • Se hvordan Pål-Esben gikk ned 20 kilo med denne dietten uten å være sulten og uten samtidig å trene!

Kaffefrokost og periodisk faste av Dag Viljen Poleszynski

Min artikkel om Bulletproof kaffe ble også publisert i helsemagasinet VOF i juli 2017. Der deler Dag Viljen Poleszynski sin erfaring om kaffefrokost og periodisk faste. Her er hva Dag skrev i artikkelen:

"Redaktøren av herværende helsemagasin (Helsemagasinet VOF) begynte ikke å drikke kaffe før i voksen alder, det vil si lenge etter fylte 50 år. Jeg gikk gradvis over til lavkarbokosthold tidlig på 1990-tallet og redigerte mot slutten av tiåret Peter J. D´Adamos Blodtypedietten (ref.10). Siden jeg var blodtype O, ble jeg anbefalt å spise ”steinalderkost”, og jeg kuttet mer ned på karbohydrater. Etter et besøk hos den polske legen Jan Kwasniewski (f. 1937) i 2003 økte jeg andelen fett i kosten ytterligere, og for noen år siden begynte jeg regelmessig å drikke kaffe med kremfløte.

Siden jeg fant ut at jeg fikk abstinens om jeg drakk kaffe hver dag og kuttet det ut noen dager, har jeg funnet ut at jeg kan drikke kaffe hver 2. dag uten å bli ”huka”. I løpet av 2016 har jeg stort sett vent meg av med frokost og
drikker kaffe en dag, mens jeg dagen etter ikke spiser før middag.

Siden min bror via Uno Vita AS importerer Bulletproof-produktene, inkludert kaffe (som vi selger i vår nettbutikk), gikk jeg for et drøyt år siden over til Bulletproof kaffe. Jeg kjøper hele bønner og maler dem for deretter å la dem trekke i glovarmt vann i en fransk presse med kapasitet cirka ¾ liter. Mens kaffen trekker, pisker jeg 3 dl kremfløte med en stavmikser, tilsetter 3 eggeplommer og til slutt kaffe. Totalt gir det 3 store krus eller 0,9 liter ”luftig” kaffe.

Jeg har eksperimentert med smør og MCT-olje og vil eksperimentere med kombinasjoner av kremfløte, MCT-olje, smør og eggeplommer i kaffen. Etter en slik frokost spiser jeg ikke før middag, som tidligst inntas klokka 16:30 og seinest klokka 19. Normalt trener jeg fra klokka 15 enten jeg har spist noe
den dagen eller ikke og merker liten forskjell i ytelsen."

- Dag Viljen Poleszynski, Dr. Philos, ernæringsfysiolog, redaktør for Helsemagasinet VOF.

En sjokkert svigermor

De siste årene har mange av mine studenter samt min svigermor testet ut den samme frokosten med veldig gode resultater.

Svigermor er sykepleier og ble utdannet på 80-tallet da kolesterol og fett ble sett på som farlig. Hun var særedels lite lydhør da Maria Jeanne presenterte vår erfaring med smør og kaffe om morgenen. Hun var redd for at det å spise mye fett skulle føre til høyt LDL-kolesterol av å spise mye fett, høye verdier av triglyserider, åreforkalkning og andre problemer som forbindes med hjerte- og karsykdommer.

Til slutt klarte Maria å overtale henne, og etter seks måneder skjedde det flere ting. Like før hun startet med den nye frokosten, fikk hun diagnosen «fettlever», som vil si at kroppen lagrer fettet i leveren på grunn av for høyt inntak av kalorier.

Etter seks måneder med Bulletproof kaffe til frokost samt mat fra Bulletproof-dietten resten av dagen var legene meget overrasket over at hun ikke lenger hadde noen tegn til fettlever, og at formen på leveren var perfekt. Alle blodverdier inkludert kolesterol, LDL, HDL og triglyserider var perfekt. Hun gikk ned 12 kilo på disse månedene, og har aldri vært så slank og full av energi i sitt voksne liv.

Årsaken til at mange frykter fett

Mange frykter fortsatt kolesterol og fett, selv om nyere forskning viser at mye sunt fett er viktig for helsa. Kroppen er dessuten rett og slett avhengig av å danne kolesterol blant annet for å danne kjønns- og stresshormoner og for at signalstoffene som overfører nerveimpulser fra en nerve celle til en annen via synapsene skal fungere i hjernen.

Den amerikanske kardiologen Stephen Sinatra (ref. 1 og 2) har vist til at statiner reduserer syntesen av kolesterol, en nødvendig ingrediens i alle cellemembraner og byggestein for den viktige antioksidanten Q10. Ved mangel på disse stoffene er det ikke rart at mange pasienter utvikler hukommelsesproblemer, tidlige symptomer på Alzheimerssykdom og av og til totalt hukommelsestap. Det finnes mange bøker på markedet som belyser dette temaet. (ref. 3 og 4)

I 2015 endret helsemyndighetene i USA sin anbefaling i Dietary Guidelines for Americans på en oppsiktsvekkende og for mange sjokkerende måte. Siden det kun finnes beviser for at en diett med lavt fett og høyt karbohydratinnhold er skadelig for helsa, anbefales det nå en diett høy på fett og lav på karbohydrater! (ref. 5, 6, 7, 8 og 9), Jeg undrer meg på hvor mange år det vil ta norske myndigheter å endre sin oppfatning om hva som er sunt for nordmenn.

OBS! Om du benytter statiner, må du ikke slutte med dem før du har snakket med legen din om dette! Det kan finnes livsviktige grunner til at du trenger dem. Jeg anbefaler at du setter deg godt inn i temaet før du diskuterer din bruk av statiner med legen din. Du bør også ta kontakt med legen din før du endrer kostholdet.

Ketogen diett – et under for helsa

En ketogen diett (ref. 10) er en høyfett-/lavkarbodiett som gjør at kroppen blir en ”fettforbrennende maskin”. Det finnes mange spennende helsemessige gevinster av å benytte en diett som fører til lett ketose, som for eksempel vektreduksjon, reversering av type 2-diabetes, økt utholdenhet og mentalt fokus, færre kviser og normalisering av blodtrykket.

Et av de mest spennende områdene hvor ketogen diett er blitt brukt med stor suksess i mange årtider, er for å kontrollere epilepsi (se video seminaret med Dag Viljen Poleszynski for mer informasjon).

Det er en god idé å få hjelp av en erfaren terapeut når du starter opp en ketogen diett, siden det er mye du bør vite om virkningene. Dette vil hjelpe deg med å unngå unødvendige problemer.

En ny tilværelse

For meg har den nye frokosten vært med på å skape en ny tilværelse. Istedenfor å være sulten og lite opplagt om morgenen og frem til lunsj er jeg i dag det stikk motsatte. Jeg elsker min kopp med Bulletproof te om morgenen! Jeg er blitt så avhengig av denne frokosten at jeg har med meg alle ingrediensene og hurtigmikser også når jeg er ute og reiser.

Jeg anbefaler på det varmeste å prøve ut dette. Bare husk at dersom du er syk eller bruker livsviktige medikamenter (mot høyt blodtrykk, diabetes o.l.), må du oppsøke lege før du endrer kostholdet. Et ketogent kosthold er helsebringende for de fleste.

Lyst til å vite mer?

Jeg ønsker deg alt godt på din vei. Livet kan være godt å leve om vi velger det selv! Om du ønsker å lære mer om dette og andre temaer for å skape et bedre liv, finner du flere gratis videotreninger og artikler på denne web siden.

Stort sett alle problemer kan løses – og ofte ligger løsningen rett foran nesetippen! Jeg ønsker deg lykke til på din vei mot god helse, glede, lykke og et fortryllende liv!

Jeg håper denne artikkelen har vært til inspirasjon og motivasjon!
Jeg er alltid åpen for innspill og spørsmål. Ta gjerne kontakt med meg om du har forslag til tema som du ønsker at jeg tar opp i mine artikler.

Del gjerne dine tanker og erfaringer om det jeg tar opp i denne artikkelen i kommentarfeltet under!

Referanser

Ref. 1: The Great Cholesterol Myth, Dr. Stephen Sinatra, https://www.drsinatra.com/the-great-cholesterol-myth

Ref. 2: Sinatra ST. The Sinatra solution. North Bergen,NJ: Basic Health Publications, Inc., 2005.

Ref 3: Graveline D. Lipitor. Thief of memory. Haverford,PA: Infinity Publishing, 2004.

Ref 4: Colpo A. The great cholesterol con. ©AnthonyColpo, 2006. http://www.lulu.com/shop/anthony-colpo/the-great-cholesterol-con/paperback/product-18915662.html

Ref. 5: Ending the War on Fat, Time Magazine, https://time.com/2863227/ending-the-war-on-fat/

Ref. 6: The Case for Eating Butter Just Got Stronger, Time Magazine, https://time.com/4386248/fat-butter-nutrition-health/

Ref. 7: The Truth About Fat, Time Magazine, https://time.com/2861540/fat-and-carbs-diet-guidelines/

Ref. 8: The Cholesterol Myth That Could Be Harming Your Health, Huffington Posthttps://www.huffpost.com/entry/the-cholesterol-myth-that_b_676817

Ref. 9: How to Make Sense of Your Cholesterol Levels, Dr. Mercola, https://www.mercola.com/infographics/cholesterol-levels.htm

Ref. 10: A ketogenic diet for beginners, Diet Doctor, https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto

Artikkel som PDF

Siden 2009 her jeg publisert mer enn 70 artikler i bladet Medium om praktiske og holistiske løsninger på helseproblemer, hvordan forandre ditt liv til å bli et lykkeligere menneske, hvordan finne grunnleggende mening i livet, spirituell utvikling, opplysthet, healing, sjamanisme, kunsten å skape et lykkelig parforhold m.m.

Alle artiklene kan lastes ned som PDF filer for alle som er logget inn. Du kan opprette en gratis medlems konto her for å få tilgang til alle artiklene samt alle video kursene på denne siden.


Veien ut av mørket med kronisk utmattelse og ME – Intervju med Mari Anfinsen Nilsen

Intervju: Hvordan kan tannhelsen påvirke kroniske sykdommer og utmattelse samt hindre helbredelse av sykdom?

Styrking av immunforsvaret med høye doser C vitamin – Intervju med Dag Viljen Poleszynski

5 minutters meditasjon for effektiv stressreduksjon og kultivering av et stille sinn – FDL90 basis meditasjon

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Få tilgang til 7 gratis nettkurs

>